Ondt i venstre side af underlivet.

brevkassespørgsmål

Ondt i venstre side af underlivet.

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Hej. Jeg har de sidste par uger haft ondt i venstre side af maven, nede ved æggestokken. Det er kun i den side jeg har ondt. Det er kommet efter at jeg er begyndt at gå i seng med min kærste. smerterne er ikke slemme, men de kan mærkes. Jeg er begyndt på P-piller for en ca en måned siden. Og skal så gå uden pauser i 3 måneder (siger lægen). smerterne blev ikke bedre da jeg gegyndte på pillerne. Jeg har søgt på nettet om det men kan ikke finde noget om det. Kan kun finde at inten så er jeg gravid uden for livmoderen, eller så har jeg underlivs betændelse. Vil ikke hjælpe mig.? Har givet jer nogle forskellige oplysninger så jeg håber i kan finde svar på det ! Knus den meget bekymrede!!!!

Svar:

Hej den meget bekymrede.

Jeg kan godt forstå du kan være bekymret og det er rigtig godt du holder øje med dine smerter og gerne vil forstå hvad der sker - siden det gør ondt. Jeg prøver at svare på dine spørgsmål.

Jeg vil umiddelbart sige, at der er stor sansynlighed, for at du har smerter i den ene side, på grund af at du er startet på p-piller. Du er startet på p-piller for ca. en måned siden og dine smerter er startet for ca. 14 dage siden. Det er forskelligt fra kvinde til kvinde, hvordan deres krop reagerer, når den påvirkes af p-piller - det skal man lige vænne sig til.
Man kan få meget ømme bryster, udflåd og menstruationssmerter kan ændre sig. Nogle kvinder oplever smerter/sammentrækninger/ømhed i underlivet, i hele underlivet eller blot den ene side, når de har ægløsning. Både med og uden p-piller. Kvinder har ægløsning ca. 10-14 dage efter deres sidste menstruation. Ægløsningssmerter kan sagtens mærkes i et nogle dage. Det er meget almindeligt og det kan være det er det du mærker. Jeg vil også sige, at netop fordi du er bekymret og tænker meget over det, så kan det faktisk godt forstærke dine smerter.

Din krop er ved at vænne sig til dine p-piller og din krop skal på en måde justeres lidt efter dem. Det er ikke altid uden gener. Med det sagt, så er det rigtig vigtigt at du holder øje med hvordan det føles, sådan at du kan genkende det og at du gør noget ved det, hvis det fortsætter i længere tid.

Hvis du stadig har ondt, så synes jeg du skal til din læge, sådan at han eller hun kan undersøge dig. Når du begynder på p-piller, så følger der nemlig et ansvar med. Hvis din kæreste og dig kun bruger p-piller som beskyttelse, så beskytter det kun imod graviditet. P-piller skal som regel tages meget præcist og hvis man glemmer en p-pille, så er det en god ide at bruge kondom i nogle dage. Der er nogen kvinder der bliver gravide, selvom de bruger p-piller, så man skal sørge for at være opmærksom på hvordan man skal tage dem. I kan også smitte hinanden med en sexsygdom, hvis i går i seng med andre, som er smittede uden kondom. Skulle dette være sket, så kan det eventuelt give symptomer som smerter i underlivet.

Du skal passe godt på dit underliv og din læge kan hjælpe dig med at forstå hvad der sker, hvis du fortsat har ondt. Du kan få mere ro i sindet, hvis du hører fra din læge hvad dine smerter betyder.

Jeg håber det gav dig lidt svar, selvom jeg ikke kan fjerne din bekymring helt.

Mange hilsner fra Bibi