ondt i skeden når jeg onanere
brevkassespørgsmål af
anonym
18 år
hey jeg er en pige på 18 år og er jomfru, jeg får ondt i fissen når jeg onanere eller prøver at tage noget op. Er bange for at min fisse er for lille til nogen sinde at kunne have sex uden det gør ondt.

Svar:
Hej med dig!
Jeg er sikker på, at du er ganske normal på alle områder. Også hvad angår størrelsen på din fisse. I starten kan den godt være lidt stram, men fissen består af muskler, der trækker sig sammen og udvider sig, afhængig af hvor seksuelt ophidset man er. Derfor kan det gøre ondt, hvis man forsøger at trænge noget op i den, uden at man er afslappet og opstemt. Når man er seksuelt opstemt, slapper skedemusklerne af og der dannes et sekret, som virker som en glidecreme, der gør det nemmere at få noget op, uden det gør ondt.
At føle sig tryg og seksuelt ophidset er derfor også afgørende, hvis det ikke skal gøre ondt at have samleje. Hvis man onanerer eller leger sig selv, lærer man ens egen krop at kende, og man finder ud af, hvad man kan lide seksuelt. Det er en god idé, at man lærer sin krop godt at kende ved onani, og at man mærker efter og føler sig tryg, inden man skal have sex sammen med et andet menneske. Forspillet er i den forbindelse ret afgørende, når man skal dyrke sex sammen. Skulle du komme til at føle smerte under et samleje, er det vigtigt, at du siger fra med det samme. Så kan man lige tage en pause, kærtegne hinanden og lege lidt videre, før man evt. prøver igen. Det er altsammen helt normalt, og det sker for alle.
Bedste hilsner
Isabella.