Ondt efter sexlegetøj
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus. Jeg har brug for et svar eller to på en situation jeg står midt i... Jeg er en pige på 17 år og jeg er lesbisk, og har været sammen med min kæreste i knap halvandet år nu. Vi blev enige om vi ville tage et skridt længere og prøve sexlegetøj, så vi fik skaffet os en dildo... Under sex synes jeg det gjorde lidt ondt, så hun var meget forsigtig. Det skyldes nok, jeg sidst var sammen med en fyr, da jeg 15. Men sagen er, at dildoen var både op i hende og mig under sexagten - burde vi have vasket den inden vi havde skiftet ''roller''.. Efter følgende var jeg virkelig øm og skulle være forsigtig, når jeg skulle sætte mig, men det er normalt nok.. Men mit problem er nu, at det er 4-5 dage siden vi prøvede det, og nu jeg har ufatteligt ondt når jeg tisser! Det gør jeg står tilbage med nogle spørgsmål.. 1.Kan jeg have fået en blærebetændelse - og er det muligt med sexlegetøj? 2. Vil man undgå eventuelle bakterier, hvis man påfører kondom på didloen? 3. Kan man smitte hinanden med kønssygedomme med sexlegetøj? Mvh. En pige med brug for hjælp..

Svar:
Hej pige med brug for hjælp
Tak for dine spørgsmål til brevkassen. Det er dejligt at høre at dig og din kæreste nyder hinanden og jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål bedst muligt:
1. Ja, du kan faktisk godt have fået blærebetændelse af at dele sexlegetøj med din kæreste. Som du selv skriver burde I have vasket den imellem I skiftede roller. Sagen er den, at hvis I ikke vasker den imellem, deler I bakterier, og da blæren og skeden sidder tæt på hinanden kan det godt give en blærebetændelse. Det betyder ikke at nogen af jer fejler noget, men bare at I helt naturligt har forskellige bakterieflora i jeres skeder.. en god tommelfingerregel er altid at tisse efter sex, så man er sikker på at ingen bakterier er i urinrøret. Jeg synes du skal tage til lægen og blive tjekket – med en simpel urinprøve kan de se om det er blærebetændelse og du kan komme på en pencillinkur.
2. Ja, du kan godt undgå diverse bakterier, hvis du påfører kondom på dildoen, men så skal I stadig skifte kondom på dildoen hvis I skifter roller, for ellers sidder bakterierne jo bare på kondomet i stedet.
3. Ja, man kan godt smitte hinanden med kønssygdomme med sexlegetøj – mange kønssygdomme (så som klamydia og herpes) smittes gennem slimhinder, og deler man et sexlegetøj hvor en smittet persons ”væsker” er på, kan man altså godt få en kønssygdom.
Det er altså vigtigt at I enten vasker dildoen hvis I skifter roller, eller at I sætter et nyt kondom på. En god idé ville også være, hvis I begge to blev tjekket hos lægen om nogle af jer allerede har kønssygdomme, så I ikke skal bekymre jer så meget om det mere.
Håber du kan bruge mit svar
De bedste hilsner fra Heidi