Onde drømme
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hejsa!!
Det jeg kommer til at skrive her er virkelig svært for mig. Det er på alle mulige måder forkert, dumt og forfærdeligt, og jeg aner ikke hvorfor det sker. Jeg er begyndt at drømme seksuelt om min far. Jeg drømmer at min far og jeg har sex, og jeg kan mærke, selvom det er en drøm, at jeg er tændt, altså jeg kan godt lide det (mens jeg sover)... Men når jeg vågner synes jeg det er klamt, og jeg hader min hjerne for overhovedet at kunne drømme sådan noget!! Jeg har altid godt kunne lide tanken om lidt ældre fyre, men højst op i 30'erne... Jeg har læst lidt om at mange unge piger som mangler en faderrolle i sit liv tænder på ældre fyre, og det kan også godt være mit tilfælde, men jeg har INGEN seksuelle lyster til min far!!! Jeg synes det er så mærkeligt og forkert. Min far er altså 50, og der er INGENTING ved ham, som tænder mig eller noget. Og jeg er helt ærlig! Rigtigt nok, har han ikke været der så meget i mit liv, men hvorfor får jeg de her drømme??? Det har ødelagt mit forhold til ham endnu mere fordi jeg ikke kan se ham i øjnene efter drømmene. Jeg synes det er så frygteligt og jeg skammer mig over det. Jeg aner ikke hvorfor jeg drømmer det...
Håber på et par forslag til hvad jeg kan gøre...
Knus

Svar:
Hej med dig!
Jeg kan virkelig godt forstå at du er frustreret. Men jeg kan fortælle dig med det samme, at det at drømme om sex med et forælder er meget almindeligt. Og din reaktion da du vågner, til både drømmen og din far, er også meget normal! Så du kan ånde lettet op igen :)
Jeg kan forestille mig, at grunden til at vi tror disse drømme er forkerte er fordi at vi ikke hører mere om dem. Det er ikke noget man har lyst at snakke om, fordi det er pinligt. Bare det at nogen siger "sex" og "far" i samme sætning, får de aller fleste mennesker at krumme tæer.
Men bare rolig kære dig. Så vidt jeg forstår fra psykologiens verden, så stammer drømme fra ens underbevidshed der prøver at fortælle en noget. Sex drømme er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du vil have sex med den person du drømmer om - men at du muligvis har en længsel efter et tættere forhold til dem. Så ikke vær bange for at disse drømme betyder at der er noget galt med din hjerne.
Jeg synes, at det at savne et tættere forhold til personen lyder ret sandsynligt i dit tilfælde, idet at du nævner at din far ikke har været så meget tilstede i dit liv. Måske du et eller andet sted savner at få et tættere forhold til ham? Hvis dette er tilfældet, vil jeg råde dig til prøve at slippe angsten omkring at disse drømme er unormale, som de ikke er, og langtsomt begynde at kunne se ham i øjnene igen.
Det kan være at drømmene stopper samtidigt med, at i kommer hinanden mere ved og opbygger jeres forhold - hvis dette er det du ønsker, selvfølgelig. Hvis de gør, så ved du hvorfor du har været plaget af dem. Det kan også være at de holder op, når du har indset at det er okay at have disse drømme og du kan give slip på den angst de vækker i dig.
Hvis de fortsætter og du er generet af dem, ville jeg råde dig til at tale med en psykolog. De ville kunne hjælpe dig at forstå hvad der ligger bag drømmene og hvordan du skal komme videre derfra.
Jeg ønsker dig al held og lykke med det :)
Mange varme hilsner,
Joni