Onani og at være en stor skuffelse....
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg onanerer næsten hver dag. Og jeg synes det er dejligt. Men jeg er sådan set ret skamfuld omkring det. Og grunden til dette er, at min bedste veninde siger, at det er forkert og at  ( mange) forældre ville være skuffede, hvis de vidste det. Hendes forældre, og mine også, sagde til os da vi var små, at de ikke synes om det, at det m¨man ikke. Min mor slog min hånd væk en dag da jeg rørte ved mig selv, da jeg var 5 år. Jeg husker det. Og hun råbte MEGET højt!!
Nu er vi jo flyttet hjemmefra. Og jeg gør det, onanerer. Problemet er bare, at den der "tilladelse", eller viden om, at hvis man gør det, og så at man som forældre ved det, måske uden at man har talt direkte om det, og så ligesom bare siger eller på anden måde giver udtryg for en hildning at: "det er helt ok, det er ok og vi tænker ikke noget grimt om dig". Den holdning har ingen af os med hjemmefra. Jeg er meget ked af, at jeg er blevet opdraget så "stift" med, at piger ikke må en masse ting som drenge må: Gå til fodbold, klatre i træer, have flere sexpartnere. drikke af en flaske i det offentlige rum ( det siger mine forældre er vulgært hvis en pige/kvinde gør det) og man må heller ikke kysse sin kæreste, altså pigen må ikke. Fyren må godt være den der tager initiatvi.
Jeg har ikke disse holdninger. Men jeg kan bare mærke, at jeg den anden dag kom til at tænke, om jeg så, når jeg gør de her ting, pludselig ingen moral og integritet har??! Jeg er enormt bange for at være for "løssluppen" og jeg er ( alt for) god til at rette mig efter autoriteter og overholde ting, hvor jeg ved, at andre slækker mere på tingene. ( stadig overholder loven).
Jeg vil så gerne bygge et selvværd op! Men det er SÅ svært. Alt idag er en kamp: Man skal være slank. have pæne bryster ( mine er grimme) og man skal have 12 i alt for ellers kommer man ikke ind på studiet, man må ikke fortryde/skifte studie pga det vanvittige udddannelsesloft og jeg føler, at alt er så stramt, så jeg tit ligger og spekulerer over, hvordan det skal gå. Jeg græder også tit fordi jeg føler, ved, at jeg er en skuffelse og også en dårlig veninde fordi jeg bla ikke læser medicin som mange af mine venner. De må jo tro, at jeg er dum selv om de ikke siger det.
Men mht min krop og onani, så har jeg lært, at kvinder og piger skal være "pæne", dydige og ikke må sige, at de har lyst og sexuelle behov. Jeg onanerer og jeg oplever, at jeg næsten får mere lyst. Og det er jo godt!  At jeg bliver afstresset. Men jeg ved, at min mor ville blive skuffet og flov over mig, hendes datter, hvis hun vidste at jeg onanerer og særligt (så meget.) Jeg læste i en undersøgelse, at det kun er ca 30 % af kvinder der onanerer ( over 25). Er det rigtigt? jeg spørger bare fordi ifdag må man jo ikke udskille sig, så for man jo næsten en psykiatrisk diagnose!!! ( er du ikke lidt "for meget", for "lidt" , for "larmende" , for "stille").
Jeg er så bange for ikke at være god nok. Og sommetider så græder jeg over det, for jeg ved, fordi det siger de, at mine forældre ikke har sådan en datter de havde ønsket. Og det er jo svært at gå rundt og være noget ens forældre skammer sig over og siger hele tiden, er en skuffelse for dem. De forstår ikke når jeg 1000 gange har søgt at sige, at det gør mig ked af det. Så den vej er ikke så farbar. Ingen dialog. Jeg orker ikke at kontakte dem ret tit, De piller mig ned og tramper på mit selvværd.
Er jeg god nok, som jeg skal være. Som I kan høre tænker jeg vildt meget over det!

Svar:
Kære dig
Jeg synes det er rigtig dejligt at du føler at du kan føle dig tryg nok her i brevkassen til at fortælle om hvordan du har oplevet din barndom, og jeg synes at kunne genkende din skrivestil og din historie i flere af de spørgsmål vi har modtaget. De fleste spørgsmål har handlet om skyld, skam og frygt for at du ikke passer ind. Du nævner også tit din mor, og ud fra hvad du beskriver, lyder det til at hun har påvirket dig utrolig meget og jeg kan sagtens forstå at du har brug for at føle dig forstået. I den forbindelse ved jeg også at du har fået mange svar, men eftersom du bliver ved med at vende tilbage, så får det mig til at tænke at du måske ikke får den hjælp du har brug for gennem brevkassen.
Det er ganske naturligt at brevkassen har sine begrænsninger, og det handler ikke om dig eller din evne til at få det bedre. Ud fra hvad jeg kan læse, så har du brug for et længere psykologisk forløb, og selvom du nogle gange har nævnt en psykolog, er jeg i tvivl om hvilken effekt du får af jeres forløb. Måske har du brug for noget andet, måske har du brug for at fortælle din psykolog hele sandheden. Jeg ved det ikke, men jeg ved at du har brug for mere end det du får - og det "mere" er ikke noget som vi kan tilbyde i brevkassen.
Derfor vil jeg gerne foreslå dig at komme ind i vores chat. Jeg informerer rådgiverne om at du kommer (sig du er henvist fra brevkassen). Sammen kan I sætte flere ord på det du oplever, og se på hvilke lokale tilbud der kunne være relevante for dig. Altså hvordan du kan bevæge dig fremad. Fordi vi har vurderet at du har brug for mere end vi kan tilbyde, kommer vi ikke til at svare på flere af dine spørgsmål her i brevkassen. Det sker ikke af ond mening, men med et ønske om at du vil bruge vores chat, og at du med tiden også kan føle dig lige så tryg offline som du gør online.
Her på Cyberhus er det ikke muligt at få et forløb med den samme rådgiver, og hvis du tænker at det ville være rart for dig, kan jeg anbefale dig at tjekke Girltalk.dk ud. Der kan man blive tilknyttet den samme rådgiver, og det ligner et forløb mere end det vi kan tilbyde. Jeg ved godt at du muligvis ikke er enig i vores beslutning, men jeg håber stadig at du vil følge mit råd. For jeg (og alle andre her på Cyberhus) ønsker oprigtigt at du får den hjælp du har brug for.
Kærlig hilsen
Signe