Onani og lyst
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej cyberhus
Jeg er en ung pige på 21 år som har det virkelig skidt med min lyst til sex. Jeg synes ikke piger taler ret meget om deres
lyst til sex og jeg oplever også at medierne stadig taburiserer pigers/kvinders lyst til sex og onani her i 2013. For
drenge og mænd er det hele nærmest legalt men det synes jeg ikke det er for piger/kvinder.
Mit store problem er, at jeg godt spontant kan få lyst til sex. Jeg er single og jeg onanerer. Men jeg skammer mig meget ved det! Jeg har virlelig en fornemmelse
af at være den eneste pige/kvinde der gør sådan noget og jeg føler mig pervers og unormal. Jeg føler ikke at
jeg er et ordentligt menneske når jeg gør sådan noget og hvergang jeg har onaneret lover jeg mig selv at det var
sidste gang, lige indtil jeg får lyst igen. Jeg har også oplevet at jeg drømmer om sex, troede kun at det skete for fyre, men jeg vågner sommetider op og har lyst og kan så godt finde på at onanere. Det fører til skam og skyld og mange tanker om jeg er sund og rask eller om der er noget galt med mig!???
Jeg er vokset op i et hjem hvor min mor ikke ville have der blev talt om sex. Det virkede på mig som om hun syntes sex var unormalt og
Jeg fik tit at vide at "pæne piger har ingen sexuaitet og lyst til sex".
Hvad skal jeg gøre? Jeg skammer mig over mig selv og synes det hele er meget svært for mig at håndtere.
mvh
anonym

Svar:
Hej med dig,
Jeg er glad for, at du skriver herind, og dit brev åbner op for en spændende debat. Med dit brev er du faktisk med til at sætte et vigtigt fokus på, at piger/kvinder også har en sexlyst og onanerer. Jeg synes, du kan have ret i, at det nogle gange kommer til at virke mere legalt for drenge og mænd at tale om onani og sexlyst, og det er da bare på tide, at der bliver sat fokus på pigerne/kvinderne i den samtale.
Først vil jeg starte med at sige, at du bestemt er sund og rask, og at der slet ikke er noget galt med dig. Tværtimod er det helt normalt at have den sexlyst, du beskriver. Det er ærgerligt, at drømme om sex er blevet forbeholdt drenge og mænd, da det bestemt er noget, begge køn oplever – og det er helt normalt. Det kun sundt og godt, at du onanerer, når du får den lyst. Onani og orgasme kan virke afslappende og beroligende. Desuden kan onani hjælpe en til at lære ens krop og lyster bedre at kende. Det kan både give en et godt forhold til sin krop og gøre én klar over, hvad man godt kan lide, når man skal have sex.
Den gode følelse, man kan få efter og af onani, når du måske ikke helt at få glæde af, fordi du kommer til at skamme dig bagefter. Det er ærgerligt, at du skal opleve det på den måde. Du beskriver selv, at grunden til det evt. kan være, at pigers/kvinders sexlyst bliver taburiseret i medierne, og at du er vokset op i et hjem, hvor din mor ikke ville have, at der blev talt om det. Der kan også være andre grunde til det. Uanset hvad synes jeg, det er rigtig flot, at du gerne vil gøre noget ved det. Det er også rigtig godt, for du skal ikke føle dig skamfuld over noget, der skal være dejligt. Du spørger, hvad du skal gøre, og jeg har et par forslag til dig, som måske kan hjælpe:
1. Måske du har mod på at begynde at tale med en tæt veninde om onani? Det at tale med andre piger om onani, kan måske gøre, at du føler, at det lige så stille bliver mere normalt for dig, fordi du ved, at andre kan have de samme lyster. På den måde kan du måske også opleve, at det i det mindste i din venindekreds bliver nemmere at tale om det. I kan måske starte med at tale mere overordnet om onani, og hvis I får lyst til det, kan I fortælle om jeres egne oplevelser med det.
2. Du kan begynde at læse om andre pigers/kvinders oplevelser med onani og sexlyst. Det kan måske give dig et andet billede af sexlyst end det, du er vokset op med. Du kan fx finde en fortælling fra en pige om hendes onani på sexlinen.dk – du kan finde siden HER.
Der er desværre ikke mange piger, der taler om onani, og det kan derfor blive et tabu. Men det er vigtigt, at du ved, at det ikke er unormalt, og med dit brev har du faktisk været med til at åbne op en vigtig pointe: At piger også onanerer! Og at piger også har sexlyst!
Jeg håber meget, at mit svar har kunnet give dig en ide til, hvordan du kan få det bedre med din lyst til sex og din onani. Jeg tror også, at du med dit brev allerede har startet en proces hos dig selv, hvor du måske kan begynde at tænke anderledes om det.
De bedste hilsner fra Ida