Onani mc
brevkassespørgsmål af
Anna
20 år
Hej. Jeg er en pige på 20 år som onanerer. Jeg har lært, at det er flovt og forkert og at det gør "pæne" piger ikke. Jeg har sommetider rigtig meget lyst og ser også Porno. Og det er ikke en ting, som jeg er stolt af. Jeg er faktisk meget ked af at jeg gør det, selv om det er porno hvor de kysser og kæler. Jeg synes på en måde, at min krop er ulækker "dernede" men det hænger nok sammen med, at jeg engang hørte min far omtale en kvindes kønsdele som "uapetitlige" . Kan huske, at jeg blev ked af det og tænkte: "Gælder det så også mig/min krop"?
Jeg synes det er pinligt at jeg rører ved mig selv og jeg synes også, at det er svært når det bliver rigtig dejligt, for så kommer jeg til at sige lyde, fordi det jo føles så godt! Men jeg kan ikke lide den side af mig selv! Jeg skammer mig vildt over min sexualitet og det stammer også hjemmefra. Jeg vil gerne have en anderledes måde at tænke om min sexualitet på. Men der er jo stadig i 2016 forskel på, om en dreng eller pige må nyde sex. Og samfundet mener jo stadig, at piger skal være "pæne" og sådan. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære dig
Jeg kan høre på det du skriver i dit brev, at du har det rigtig svært med din seksualitet. Du fortæller, at du onanerer, men at det er en side af dig selv du har det skidt med.
Det lyder som om, at du har en ide om at du har det her forhold til din seksualt pga. det hjem du kommer fra. Du er måske blevet opdraget ud fra nogle særlige holdninger og tanker, som har påvirket den måde du tænker. Det er helt naturligt at vi bliver påvirket af hvilken mor og far vi har haft, og hvad de har lært os gennem livet. Men hvis du er blevet lært noget, som i dag gør det udfordrende for dig at have en seksualitet, kan jeg godt forstå at det bliver svært, da det er en helt naturlig del af det at være menneske. Du skriver, at du gerne vil have en ny måde at tænke på det, og jeg tænker om det kan være muligt at se det som en naturlig del af dig, ligesom det er en naturlig del af alle andre kvinder såvel som mænd. Jeg ved godt det måske er lettere sagt end gjort, men du kan prøve at se om det naturlige i det, kan blive en automatisk tanke du forbinder med sex fremover.
Du skriver også, at der er forskel på om en dreng eller pige må nyde sex, og jeg tænker også om det måske er en opfattelse du på en eller anden måde er blevet præget til at have? Jeg tænker nemlig at en pige har lige nøjagtig så stor ret til at nyde sex som mænd har, og at det ikke gør kvinder forkerte eller unormale. Samtidigt tænker jeg, at man sagtens kan leve op til at være en pæn pige, selvom du også er et menneske med lyst. Man kan være en pæn pige ved at være sød, hjælpsom og omsorgsfuld, men samtidigt indeholde en masse andre sider også. Det er helt naturligt!
Jeg tænker på, om du mon har nogle veninder, som du evt. kunne snakke lidt om det her med? Jeg er næsten sikker på, at der er nogle af dem der måske har samme tanker som dig, og måske også ser porno engang imellem? Jeg forstår godt hvis det kan være grænseoverskridende at tale om, men måske det virkelig kunne være rart at få talt med en om. På den måde kan du også blive opmærksom på at det er helt naturligt og almindeligt at have en seksualitet.
Hvis du har lyst til at vide mere om det her emne, kan jeg anbefale dig sexlinien.dk. Jeg kan høre at det er svært for dig at acceptere at du godt kan lide at du rører ved dig selv og der står fx noget om onani på hjemmesiden, som måske kan være brugbart for dig at læse. Hvis det er noget du har lyst til kan du trykke her.
Jeg håber du kunne bruge mit svar. Husk du altid er velkommen til at skrive igen.
Bedste hilsner
Annika