Onani - kan ikke stoppe

brevkassespørgsmål

Onani - kan ikke stoppe

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 9 år 4 måneder siden

Hej CB.

Jeg onanerer og har gjort det siden 2. klasse. Når jeg gør det, ser jeg porno.

Har læst at porno kan skade ens 'billede' af 'rigtig' sex, og at man selv kan få svært ved at blive tændt og komme - er det rigtigt?

Synes nemlig at sex er ulækkert, og jeg tror, det er på grund af porno, fordi det er meget overdrevet sex.

Hvordan kan jeg ændre min holdning til sex, så jeg ikke synes, det er ligefrem klamt?

-

Har hele tiden gerne villet stoppe med onani og porno, men det er ikke lykkes for mig :(

Selvom, I siger, onani er normal etc., har jeg besluttet mig for at stoppe for alvor:

Har I nogen tips til hvordan, jeg skal afholde mig fra det uden at falde tilbage igen?

Jeg har ikke tænkt mig at indblande min mor eller andre voksne, jeg kender.

For onani er noget, jeg er flov over og gerne vil stoppe med i fred og ro.

Jeg håber virkelig, at I kan hjælpe mig med at få det til at lykkes denne gang.

Tak på forhånd. :)

Svar:

Hej Anonym

Lad os springe direkte ud i det.

Ja, jeg tror godt at ens billede af sex kan tage skade af at se porno. MEN, det tror jeg kun sker hvis man tror at det sex man ser i porno er ligesom sex i det virkelige liv. Og det er det meget meget sjældent. I porno handler det kun om sex. Der er ingen følelser indblandet og som du skriver er det ret ofte overdrevet sex.
I virkeligheden er sex ofte noget der sker mellem to mennesker med masser af følelser for hinanden. Det er fyldt med ømhed og foregår som regel noget mere blidt og stille end det man ser i porno.
Når du selv tænker at porno er overdrevet sex, vil jeg ikke være bekymret for at det har en indflydelse på hvordan du tænker om rigtig sex. Bliv ved med at huske på at porno er noget der sker mellem professionelle voksne der bliver betalt for at gøre nogle bestemte ting. Ting som slet ikke behøver være en del af helt almindelig sex mellem to mennesker der holder af hinanden.
Jeg tror også du vil opleve at det man tænder på i "ægte" sex med et andet menneske man holder af er de mange følelser man har for det andet menneske. Det man tænder på i porno er "bare" sex, men virkelighedens sex med følelser er så meget større og mere intens at det kan være svært at forstå. Jeg er sikker på at du sagtens vil kunne blive tændt af rigtig sex, når du en gang skal prøve.

Det at du føler at det er flovt at du onanerer tænker jeg er meget naturligt og i hvert fald noget jeg tænker langt de fleste der onanerer vil kunne genkende. Det at onanere er bare en meget privat ting for de fleste mennesker og selv om vi godt ved at det at onanere faktisk er meget naturligt og noget de fleste piger, drenge, mænd og kvinder gør ind i mellem så er det bare meget sjældent noget som vi taler åbent om. Derfor kan det også meget let være noget man bliver flov over. Særligt som ung kan det den følelse af at det er flovt fylde rigtig meget, fordi det at onanere er en ny og anderledes måde at bruge sin krop på.

Hvis du gerne vil stoppe med at onanere er det selvfølgelig helt i orden. Det er vigtigt for mig at du ved at den følelse af at der er flovt og måske endda forkert er meget naturlig, og at det ikke nødvendigvis behøver at betyde at du skal stoppe. Jeg tror følelsen vil blive mindre jo ældre du bliver. Jo mere fortrolig du bliver med din krop og også når du på et tidspunkt får nogle flere erfaringer med sex i det hele taget.
Men onani er selvfølgelig kun noget man skal gøre hvis man har lyst til det og derfor synes jeg også at det er helt okay hvis du gerne vil prøve at stoppe.

Når det så kommer til de gode råd, så bliver det lidt sværere, for lysten til onani kan være meget meget stærk. Ganske enkelt fordi den følelse man oplever i kroppen når man onanerer er så dejlig at det kan være svært at modstå den.
Men hvis du gerne vil prøve at stoppe tror jeg det handler om at prøve at sæte noget andet i stedet for. Når du får lyst til at onanere bliver du nødt til at sætte noget andet i stedet for. Løb en tur, dans eller gør noget andet fysisk der kan få noget energi ud af kroppen.
Hvis det mest er om aftenen du plejer at onanere efter du er gået i seng er det selvfølglig ikke super praktisk at stå op og løbe en tur, men så kan du måske prøve at læse en bog eller se en film eller på en eller anden måde gøre noget der kan flytte dine tanker væk fra at onanere når du kan mærke at du får lyst.

Til sidst vil jeg igen understrege. Onani er fuldstændig normalt og helt okay. Det er en god måde at lære sig selv og sin lyst at kende, hvilket kan være rigtig godt når man senere skal have sex. At føle at onani er flovt er også meget almindeligt, og en følelse som bliver mindre jo ældre du bliver.
Men hvis det bare fylder for meget for dig lige nu og gerne vil stoppe håber jeg du har fået et par idéer til hvad du kan gøre.

Bedste hilsner
Niels-Christian

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål