Onani i numsen.
brevkassespørgsmål af
Lili
13 år
Kære Brevkasse.
Jeg er en pige på 13 år som har onaneret i lidt tid nu. Jeg har prøvet at få fingre op i skeden, men jeg synes det gør ondt og er ubehageligt, så jeg piller egentligt mest bare ved kliotris eller gør det i badet. Jeg begyndte at synes det var lidt kedeligt så jeg ville prøve noget andet. Jeg tog en makeup børste og begyndte at putte den op i numsen, men jeg brugte ikke kondom. Er det farligt?
Kærlig hilsen mig

Svar:
Hej med dig :-)
Det er fint, at du begynder at udforske dig selv og eksperimentere med onani på andre måder. At onanere er en sund måde, at lære sin krop at kende på.
Du fortæller, at du har eksperimenteret med at putte en make up børste op i numsen, og spørger, om dette kan være farligt. Som udgangspunkt er det ikke farligt, at stikke en make up børste op i numsen. Da en make up børste ofte ligger i en skuffe, typisk med andet make up, er der dog ofte meget snavs og bakterier på sådan én. Jeg tænker ikke, at der kan ske noget ved, at du har gjort det en enkelt gang, men jeg vil alligevel anbefale, at du for eftertiden putter et kondom på, for at du ikke får dårlige bakterier op i endetarmen. Endetarmen er et sart område, og man kan nemt komme til at lave en lille rift o.lign., og hvis der så sammentid kommer bakterier op, som ikke bør være der, så kan det godt blive ubehageligt. Ligeledes, er det en rigtig god idé, at du er sikker på, at make up børsten ikke er så lille, at den kan ryge op i endetarmen på dig. Man hører indimellem nogle skrækhistorier med ting som har sat sig op i endetarmen, og at man skal have det ud ved lægen. Dermed ikke sagt, at du ikke skal/kan bruge make up børsten, men blot at du skal være opmærksom på, hvor langt du stikker den op, og hvor stort et hoved der er på børsten, så risikoen for at den skulle sætte sig fast, bliver lavere :-).
Mange hilsner
Christina.