Onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej, jeg onanerer 5-10 gange om dagen, jeg onanerer på toiletterne i skolen og overbalt hvor jeg er alene. en dag forleden, da min mor og far var i bilka i ca 1 time og handlede ind, lå jeg med bukserne nede på bagsædet og onanerede, jeg har tit frækku samtaler få snap, hvor vi onanerer for hinanden mens vi vedeochatter, det er så lækkert, jeg har et par spørgsmål som jeg vil stille jer...
1. Synes i/du at je onanerer for meget
2. Har i nogle gode metoder
3.hvordan skal jeg tale med min veninde om vi skal onanere sammam
4. kan man stikke make up børster op i skedet, uden kondom, hvis man vasker dem i kogede vand først??
5. jeg tænder på når piger gnubber fisse, og slikker fisse, er jeg homo?
6. Er det ok at se porno som 13 årig
7. hvor hende kan jeg finde flere piger at skrive frækt med

Svar:
Hej med dig.
Det er helt normalt at onanere, og faktisk er onani kun en god måde at lære sig selv og sin krop at kende på. Det er helt naturligt at have forskellige spørgsmål til sex og onani, og det er også almindeligt at komme i tvivl om hvorvidt sit forhold til sex og onani er normalt. Jeg vil dele mit svar op, så det forhåbentlig bliver mere overskueligt for dig.
1. Det er meget forskelligt, hvor ofte personer onanerer. Nogle gør det flere gange om ugen og om dagen som dig selv, andre gør det et par gange om måneden, og så er der også nogen, som slet ikke onanerer. Så jeg skal ikke kunne sige, om du onanerer for meget. Hvis du har det godt med det, så er det det vigtigste. For det meste onanerer folk, fordi de er liderlige og det er rart, men nogle onanerer også fordi det er en måde at komme af med energi på, og så virker det afslappende efterfølgende, og man kan blive helt afhængig af den følelse. Jeg ved ikke, om du har det på samme måde? Hvis du oplever det, så kan du prøve at gøre noget andet, som kan give kroppen en lignende ro. Det kan fx være at løbe eller gå en tur i højt tempo, da det kan føles meget afslappende i kroppen efterfølgende. Hvis det ikke har noget med det at gøre, og du ikke oplever, at din lyst til at onanere flere gange om dagen er et problem for dig i din hverdag, så tænker jeg ikke, at du skal bekymre dig om det er for meget.
2. Der findes mange måder at onanere på, og du kan prøve at eksperimentere med, hvad der er rart for dig. Du kan fx prøve at gøre det med brusehovedet, eller med en elektrisk tandbørste (ikke med hovedet, hvis du bruger det som tandbørste). Du kan få mere inspiration til forskellige metoder i den her artikel.
3. Mange veninder har prøvet at onanere sammen, men det kan være svært at spørge sin veninde, da det kan være, at hun ikke har det på samme måde. Men jeg tænker, at du kan prøve at spørge stille og roligt ind til det, og ikke spørge hende direkte med det samme. Det kan nemlig godt være lidt grænseoverskridende at spørge hende direkte, om hun har lyst til at onanere med dig, så i stedet kan du prøve at spørge ind til hendes tanker om sex, og se om du kan fornemme om hun er afvisende overfor det tidligt i samtalen, så det ikke bliver ubehageligt for dig at spørge om. Hvis I fx har en hyggeaften, hvor I i forvejen deler hemmeligheder eller snakker om, hvordan I har det, så kan du prøve at få det på banen og spørge hende om hendes tanker om sex, fx om hun onanerer og om hun har tænkt på at gøre det sammen med en anden. Hvis hun har tanker om sex og onani, så kan du derefter prøve at spørge, om hun kunne forestille sig at onanere med en veninde, fx dig.
4. Umiddelbart vil jeg mene, at du godt kan bruge makeup børster, hvis de er afkogt, men da de ikke er lavet til at putte op i skeden, så vil jeg nok alligevel tage et kondom på, da det ikke er sikkert, at alle bakterier er kommet væk, hvis det er en børste, som du har brugt til makeup.
5. Du er ikke homoseksuel, fordi du tænder på at se kvinder have sex sammen. Det er noget, som mange kvinder tænder på, selvom de ikke selv vil være sammen med en kvinde i virkeligheden eller er lesbisk. Hvis du er i tvivl om du er til piger, så kan du prøve at lægge mærke til, om du er tiltrukket af piger. Det kan du vurdere, hvis du fx får sommerfugle i maven, når du ser en bestemt pige, og forestiller jer sammen. Mange mennesker er tiltrukket af begge køn, men tit bliver man først helt klar over, om man kun er til drenge eller piger eller til begge køn jo ældre man bliver. Så det kan godt være lidt svært at være helt sikker i din alder, men det er helt sikkert, at du ikke er lesbisk, fordi du ser porno med kvinder, der har sex sammen.
6. Du er ikke den eneste 13 årig som ser porno, men det er meget forskelligt, hvornår man begynder at se porno. Nogle gør det ligesom dig, når de begynder at komme i pubertet og får interesse for sex og begynder at onanere, mens andre er lidt ældre, og igen er der nogen, som aldrig ser porno. Og det er alt sammen helt ok. Men du skal vide, at porno er lavet til voksne, og derfor kan der godt være nogle lidt voldsomme ting eller noget, som kan være ubehageligt at se på, og så er det bare med at lukke ned for det. Jeg får også lyst til at sige, at porno ikke afspejler, hvordan sex er i virkeligheden, da porno er ment som erotiske film. Det kan være godt at have i tankerne, da man hurtigt kan få nogle forventninger om, hvordan sex skal være.
7. Jeg kan desværre ikke henvise dig til steder, hvor du kan skrive frækt med andre piger. Grunden til det er, at Cyberhus også har brugere ned til 9 år, og derfor ønsker vi ikke at have links til sider, som kan føre dem til hjemmesider med seksuelt indhold.
Du skriver, at du onanerer på video med andre. Selvom du synes det er frækt, så kan det alligevel være godt at overveje, om det er nogen du kender og stoler på. Selvom det er snapchat (det læser jeg i dit brev til at være), så er det tit rarest at vide, at de film ikke bliver brugt til andet end privat brug. Jeg skriver det ikke for at bekymre dig, men blot fordi jeg tænker, at det er godt at have nogle overvejelser over, hvem du viser dig nøgen for.
Jeg håber, at du kan bruge mine svar, og ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen.
Mange hilsner
Pernille