Onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej Cyberhus. Jeg er 14 år gammel og har ikke givet mig selv finger, er det unormalt? Mine veninder bruger tampon og sådan. Jeg onanere, men har ikke haft noget 'oppe i mig'. Jeg er bange, gør det ondt eller kan man 'ramme forkert' og ødelægge noget oppe i sig selv? Håber at i vil svare. Mvh Emilie

Svar:
Hej Emilie
Det er et helt naturligt spørgsmål at stille og jeg har skam et par tanker at dele med dig.
Som jeg læser dit spørgsmål, så har du faktisk 2 spørgsmål, og derfor deler jeg mit svar op i 2 dele til dig.
1. Min første tanke er, at det er helt normalt at du onanere uden at stikke noget op, for klitoris sidder ude på kvindens kønsorgan, og der er skam lige så stor nydelse i at onanere uden at stikke noget op, som der er ved at stikke noget op. Det handler allermest om hvad du bedst kan lide og hvad du føler er dejligst.
2. Min anden tanke er, at det er helt normalt for piger på din alder at stille sig selv det spørgsmål, altså gør det ondt at stikke noget op i sig. Og ja, det kan faktisk godt gøre lidt ondt i starten, og specielt hvis man ikke har prøvet at stikke noget derop før. Dette er tilgengæld også helt normalt, for piger på din alder er ikke helt udvidet endnu, men det er noget der kan bygges op, hvis du selvfølgelig har lyst til det.
Hvis du tænker på at stikke noget derop, men er usikker ved tanken, så er der nogle vigtige regler at følge. F.eks er det vigtigt du sørger for at du er våd nok dernede. Hvis du er tør eller ikke opstemt nok, så vil det formentlig gør lidt ekstra ondt. Men ved at være opstemt/liderlig, eller ved at bruge glidecreme, så kan det faktisk godt give en rigtig dejlig følelse at stikke noget op. Og så selvfølgelig altid sørg for at du har rene hænder, så du ikke får baktiere derned.
Jo, der er en mulighed for at ødelægge noget oppe i sig, men muligheden er lille så længe man tænker en ekstra gang over hvad man stikker op i sig og man er forsigtig. F.eks. kan en alt for stor genstand gøre ondt, en genstand med spidse/skarpe kanter kan gøre ondt, men en genstand med runde former, og gerne en blød overflade kan være rigtig dejlig at onanere med. Det er derfor igen vigtigt at du mærker efter om du kan lide det eller ej.
For onani er ikke farligt.
Jeg håber at du kan bruge mine tanker.
Mvh
Casper