Onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej, jeg er en pige på 13 år, jeg har næsten lige onaneret, bagefter gik jeg ind på siden og kiggede på spørgsmål. Jeg fandt noget med at man kan få underlivsbætendelse af at onanere med ting uden kondom på, jeg bruge en blyant.. UDEN KONDOM! Hvad er bivirkningerne til underlivsbetændelse hvis man kan kalde det bivirkninger..

Svar:
Hej med dig,
Det er rigtig godt, at du skriver herind, nu hvor du er i tvivl og er lidt bekymret.
Du har læst, at man skal huske at bruge kondom, hvis man onanerer med genstande, som egentlig er beregnet til noget andet - Det er også altid en god idé.
Grunden til, at man skal bruge kondom er, at der kan være bakterier på genstanden, som du jo får op i skeden, når du onanerer. Det kommer også an på, hvad man bruger til at onanere med. Du har måske læst, at nogen bruger grøntsager som f.eks. en gulerod eller agurk, og her kan der komme bakterier fra jord og lignende, som ikke hører hjemme i ens skede. Der kan også være bakterier på en blyant, og derfor er det fremover en god ide at bruge kondom for en sikkerheds skyld. Når du bruger en blyant, skal du også passe på, at du ikke stikker dig eller komme til at ridse dig i skeden.
Det er rigtigt, at man kan få underlivsbetændelse af at få fremmede bakterier op i skeden, men hvis du ikke oplever noget ubehag, så er der højst sandsynligt ikke sket noget. Hvis man har fået underlivsbetændelse, så har man smerter i underlivet, altså den nederste del af maven, og man er måske også meget øm og føler sig utilpas. Så jeg tror ikke, du skal være bekymret :-) men du har helt ret i, at det fremover er en god idé at bruge kondom!
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe,
Med Venlig Hilsen
Anne