Onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er 12 og snart 13. Jeg har onaneret mange gange men aldrig fået spærm ud(ikke hvor det kunne ses) men tænkte om det kunne have noget at gøre med om jeg bruger varmebukser når jeg spiller fodbold, om det kunne skade min sædkvalitet.

Svar:
Hej,
Det er godt, at du skriver ind, nu hvor du er i tvivl om noget. Jeg skal prøve at svare så godt, jeg kan.
Du er 12 år (snart 13), og i den alder er det helt normalt, at der ikke kommer sperm, når man onanerer. Det er forskelligt fra dreng til dreng, hvornår det sker, så det skal du i hvert fald ikke bekymre dig om. Der sker en masse ting med kroppen, når man kommer i puberteten.
Du oplever måske, at dit humør svinger meget, du begynder at få hår omkring din penis og andre steder på kroppen, din stemme opfører sig mærkeligt og mange andre ting. En af de mange andre ting er netop, at der kommer sperm ud, når man onanerer, så det skal nok komme.
Du spørger også, om det har noget med dine varmebukser til fodbold at gøre. Du har måske hørt, at varme kan skade sædkvaliteten, og det er i nogle tilfælde også rigtigt nok, men det er slet ikke noget, du skal bekymre dig om. Sædkvalitet ikke noget at gøre med, om der kommer sæd ud eller ej.
Sædkvaliteten ser man på, når man på et tidspunkt vælger at skulle have børn. En mand med dårligere sædkvalitet vil måske have sværere ved at få børn. Men det sker næppe på grund af varmebukser alene, så det er slet ikke noget, du skal tænke på :-)
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar.
Mvh Anne