Onani
brevkassespørgsmål af
Hej
14 år
Hej jeg er en pige på 14, og begynde for alvor at onanere i går, det var vildt dejligt, og blev så liderlig. Mit spørgsmål er, hvordan det føltes at få en orgasme, og hvordan man får en. Mit andet spørgsmål er, om man kan stikke andet op i fissen end ens finger?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du er nysgerrig på måder at onanere på, og hvordan man kan få orgasme. Onani er helt naturligt, og er faktisk rigtig godt for en, og samtidig er det en god måde at lære sin krop at kende på.
Du spørger til, hvordan en orgasme føles. Det er nok lidt forskelligt fra person til person, hvordan man oplever en orgasme, men overordnet set er en orgasme en sammentrækning af muskler, og kan nok bedst beskrives som en intens nydelse og øget følsomhed i underlivet. Når man får en orgasme kan det også føre til andre ufrivillige muskelbevægelser, fx at man spjætter med dele af kroppen, og man kan godt føle sig lidt udmattet eller træt efterfølgende, men det er meget forskelligt. En orgasme varer typisk i nogle sekunder, men du kan godt opleve, at orgasmer har forskellig varighed. Hvis du er i tvivl om du har fået en orgasme, så har du den nok til gode.
Den mest almindelige orgasme er en klitorisorgasme, og opnås ved at stimulere klitoris. Klitoris er en lille knop på størrelse med en ært, og sidder lige mellem urinrøret og det sted, hvor skamlæberne mødes. Der er mange måder at stimulere klitoris/onanere på, og tit handler det om at prøve sig lidt frem til, hvad man bedst kan lide og har lyst til. De fleste bruger hånden til at onanere med. Du kan fx prøve at kærtegne din klitoris ved at køre fingerne op og ned, fra side til side eller bare i cirkler i det tempo, som du har lyst til. Nogle kan hurtigt opnå orgasme, mens andre skal onanere i lidt længere tid før de får orgasme. Når du lærer din krop at kende og finder ud af, hvad du godt kan lide og hvordan du kan stimulere klitoris bedst, så kan det være lettere for dig at få en orgasme.
Du spørger også til, om du kan bruge andet end dine fingre til at stikke op i skeden med. De fleste ting er ikke lavet til at få op i skeden, så derfor er det vigtigt, at det ikke er skarpe genstande eller noget, der er meget kantet, som du bruger. Det bedste vil være, hvis det er rundt og ikke for stort, og derudover er det godt, hvis det er noget, man kan putte et kondom på, for at undgå at få bakterier op i skeden, da det i værste tilfælde kan give underlivsbetændelse. Det kan fx være en agurk eller gulerod, som du putter et kondom på og onanerer med.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille