Onani
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg onanerer tit til porno, og jeg kan godt lide det. Men så når jeg har onaneret i kort tid, så mister jeg lysten, og har ikke Lyst mere? Og jeg vil gerne snakke med mine veninder om det at onanere. Men tror ikke jeg har nogen at snakke med det om.

Svar:
Hej
Hvor er det dejligt at høre, at du udforsker dig selv rent seksuelt. Det er simpelthen et super godt sundhedstegn og et tegn på at du tager dig selv seriøs og gerne vil det bedste for dig selv. Virkelig en positiv indstilling at have :-)
Som jeg kan forstå på dit brev, undrer du dig over at du ikke har lyst til, at onanere mere efter kort tid og søger et svar på hvordan det kan være. Jeg går ud fra, at du ikke får orgasme i disse situationer, hvor du ser porno - altså at du onanerer lidt og mister lysten helt til, at fortsætte og derfor aldrig opnår en orgasme. Måske kan det have noget at gøre med, at du kommer i stemning af at se pornoen og går igang med at onanere, men at pornoen ikke rigtig kan få dig til at holde stemningen. Måske skal du her tænke: ”der skal noget andet til - Måske noget andet end Porno og hvad kan det så være?”. Det vil jeg vende tilbage til senere i mit svar.
Generelt tager det noget tid uanset hvilket køn man er eller type man, før man lærer sig selv at kende rent seksuelt. Som alt andet i livet skal der øvelse til. Du skriver at du er 12 år, så jeg går ud fra at det er forholdsvis nyt, at du er begyndt at onanere sådan rigtig. Med det mener jeg, at børn sagtens kan undersøge og lave onani-lignende bevægelse og lege, men at det ikke har samme seksuelle udgangspunkt som det har når man bliver ung og voksen. Som barn er udgangspunktet ofte at udforske sine kønsdele for at kunne bruge dem senere hen til det de nu skal bruges til. Det er udelukkende en øvelse på det som skal ske når man er blevet seksuel moden. Det kan være dejligt og børn kan også godt få noget der minder om en orgasme. Når man er ung og voksen begynder forplantnings-apparatet at træde i kraft og det er så på en eller anden måde det, der ligger til grunde for det at onanere og dyrke sex (det at udføre er "drivet" i modsætning til barndom hvor det er "udforskning/afprøvning" der er drivet). Det betyder ikke at det ene og alene handler om at forplante sig (lave børn), men at det rent biologisk er det der sker.  Uanset hvad, kan det tage noget tid før man finder ud af, hvordan ens apparat, altså kønsdele, lyst og stimulation fungerer og hvordan man skal bruge det.
Ud fra min optik tænker jeg, at i og med du er 12 år - lige i starten af din ungdom, kan du bare tage det helt roligt og stole på, at en dag kender du det "apparat" fuldt ud, i sær hvis du fortsætter med, at være åben, nysgerrig og naturlig omkring det. Rør og udforsk dig selv, så lærer du dit "apparat" at kende rigtig godt  :-)
Det er helt naturligt at onanere når man er 12 år eller for den sags skyld røre ved sig selv uanset hvilken alder man er. Og det er faktisk også vigtigt.  Det er ikke noget man SKAL, men kun hvis man føler for det. Det er altid sundt at lære sig selv at kende, især hvis man føler sig naturlig parat til det. Men det er meget forskelligt, hvornår man som pige (eller dreng) er parat til det. Så når du skriver, at du ikke føler du kan tale med dine veninder om det, at onanere, kan der sagtens være hold i det. Altså at de ikke er samme sted som dig, hvad angår den seksuelle udvikling. Derfor kan det egentlig være en god ide, at du venter lidt med at tale om det emne før de virker mere parate til det, for det skal nok komme :-) MEN måske de faktisk går med samme tanker? Måske er det faktisk det samme sted dom dig, men vil som dig bare heller ikke tale om det. De tør måske ikke…? I så fald kan du jo lufte det for dem og det kan du gøre på flere måder. Det kan enten være at læse i vores brevkasse samme med dem, og spørge hvad de tænker om det. Det kan så måske åbne for en snak uden at det er dig der fortæller ALT om dine tanker, men at det er brevkasse-spørgsmål der er i centrum. Det kan også være andre medier med artikler omkring emnet. Eksempelvis Vi unge eller artikler på Facebook, twitter eller lignende.
For at vende tilbage det det om at bruge porno som inspiration til onani, så tænder mange seksuelt på porno, men ligeså mange tænder ikke som sådan på porno. Så porno er ikke et krav eller et "must" for at onanere eller få viden om sex. Nu ved jeg ikke hvilken slags porno du ser, men meget porno er målrettet mænd. Altså, at det er mænd som skal blive liderlige/ophidset af at se filmen (fordi der er flere mænd der søger porno end kvinder). Derfor kan pornofilm mest have det formål, at tilfredsstille mænd, som seere og ikke ligefrem kvinderne. Der findes dog også pornofilm der er målrettet kvinder, men for mange kvinder skal der mere til end bare at se på nogle der dyrker sex, og de fleste let-tilgængelige pornofilm (dem man finder på nettet) er målrettet mænd. Man skal også huske når man ser pornofilm, at det er skuespillere der er med og at de ofte bruger præstationsfremmende midler (viagra som er medicin for at få stiv penis eller glidecreme til kvinden så hun kan gennemføre samleje). Det er netop fordi de ikke er naturligt opstemte, men de skal lave et arbejde: En film, som skal kunne sælges og tjene penge. Lydende som personerne laver, er sjældent oprigtige - det er en del af manuskriptet. Det håber jeg du er opmærksom på.
Når du skriver at du onanerer til porno og at du er 12 år bliver jeg også lidt tænksom over den del. Mange unge i din alder ser porno og det er som sådan helt naturligt at være nysgerrig på det. Men det er vigtigt at vide, at porno er ikke lavet til unge under 18 år. Så på den måde kan man stille spørgsmål ved om det er hensigtsmæssigt at du ser det. Det er lavet til voksne over 18 år og det er fordi, at for kunne forstå og kapere porno skal man være af en bestemt modenhed og have et begreb om hvad sex egentlig er. For sex og kærlighed er ikke det samme som porno. Nu ved jeg ikke hvordan du får fat i pornoen - er det film, dvd, på nettet? For at se porno skal man i realiteten være fyldt 18 år og via nettet vil udbyderen spørge til din alder for, at sikre du ikke er under 18 år. MEN, det kan jo ALDRIG være en garanti -  for hvem som helst kan jo skrive de er 18 år. Det er ikke forkert af dig at se porno, men det er forkert af udbyderen at du kan se deres film. Så det er deres problem. Du kan ikke blive anholdt eller noget. Så det med at du ser Porno vil jeg ikke forholde mig til om det er rigtig eller forkert. I øvrigt var det jo heller ikke en del af dit spørgsmål, så det vil jeg ikke komme med derom J Men uanset skal du gøre dig selv bevidst om, at det IKKE er sådan sex i virkeligheden foregår. Det er slet ikke det du skal præstere eller forvente at imødegå den dag du skal have sex med en anden person. Du kan sammenligne Pornofilm med Actionfilm. Ingen af delene afspejler virkeligheden, men fremstiller emnet (porno eller action – kunne også være gyserfilm eller andet) overdrevent og måske endda makabert for at overraske og imponere seerne (lave spænding for at få folk til at se mere - for dem der laver filmene handler det om sælge film og tjene penge). Ligesom der sker ting i action-film som ikke er rart, at kigge på eller ting man ALDRIG selv vil være med til, så sker der også ting i pornofilm som er ubehagelige at se på og som man aldrig vil være med til. OG i så fald heller aldrig skal eller kommer til.
Det er fint, at du bruger pornofilm som inspiration til din onani, men som du skriver mister du ligesom lysten efter kort tid. Så det kan måske være at du vil have mere succes med, at udforske dig selv på andre måder. Altså at du finder ud af hvad der skal til for at du får orgasme og en dag kan du så måske kombinere de to med succes (porno og onani/orgasme).
Hvis du gerne vil udforske dig selv med hensyn til orgasme når du onanerer, kan du eventuelt forsøge dig på andre måder end ved at se porno. De fleste piger har succes med, at opnå orgasme ved at stimulere deres klitoris. Det kan være mere komplekst, at få orgasme i skeden, selvom lige præcis porno film forsøger at fremstille det sådan. Klitoris har 8000 nervepunkter, hvor skeden stort set ikke har nogen. Klitoris er meget følsom og hvis du med en finger eller to laver vibrerende (hurtige) bevægelser vil du opleve en meget kildende fornemmelse. Det skal så siges, at det kan være hårdt arbejde, så derfor kan det også være en rart ide at bruge andet. Der findes vibratorer som man kan købe i sexbutikker, men her skal man være over 15 år for at handle (faktisk 16 år).
Mange piger har god succes med at anvende bruseren. Det kan eksempelvis være at indstille den til hård stråle (nogle brusere kan det) og vende strålen mod klitoris. Her skal man lige fornemme hvilke strålekraft man synes er behagelig og hvilken temperatur der er behagelig for det er individuelt.
Jeg håber du kan bruge noget af ovenstående og at du med tiden kan snakke med dine veninder om seksualitet og onani :-) Pøj pøj med det.
Mange varme hilsner fra
Mette