Oanani?
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej jeg er en pige på 12 år som begynde at onanere da jeg var omkring 12 år (bliver snart 13 år) Men kan godt tænke mig at prøve at stikke min finger op i skeden...Men jeg et bange for det gør ondt, eller jeg er for lille osv. Bløder det og er jeg for ung? Jeg ser ofte porno vis jeg har lyst til at onanere, er det normalt?
mvh: En anonym.

Svar:
Hej anonym.
Det er helt naturligt at begynde at blive nysgerrig på sin krop og begynde at onanere, når man er i din alder. Det er kun en god og sund måde at lære sig selv og sin krop på. Men samtidig er det også helt almindeligt at komme i tvivl om, hvad der er normalt og hvad man kan gøre, så det er rigtig godt, at du skriver herind.
Det er meget forskelligt fra person til person, hvornår man begynder at onanere, men der er ikke noget unormalt i at have lyst. Jeg kan godt forstå, hvis du er bange for at det kan gøre ondt, hvis du stikker en finger op i skeden. Men det er slet ikke farligt. Jeg vil anbefale dig, at prøve dig stille og roligt frem. Det kan være en idé at gøre, når du i forvejen onanerer, for så vil du være lidt mere våd end normalt, og så kan det være lettere at få din finger op. Men hvis det gør ondt eller du begynder at føle ubehag, så kan du altid stoppe. Men der er ikke noget farligt i det.
Du skriver, at du også ser porno. Det er der mange der gør, så det er ikke unaturligt. Jeg vil dog bare lige tilføje, at porno langt fra er et realistisk billede af virkeligheden i forhold til mænd og kvinders kroppe, og sex. Det kan være vigtigt at have i baghovedet, når man begynder at have sex eller bare når man selv begynder at udvikle bryster og få flere kvindelige former, da man hurtigt kan få urealistiske forventninger til, hvordan ens krop skal se ud.
Men som sagt er det kun sundt og godt at onanere, så prøv dig frem og se hvad du bedst kan lide.
Mange hilsner
Pernille