Nøjes med kondom?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg vil gerne være sammen med min kæreste snart, men ved ikke om jeg har lyst til at starte på p-piller. Er det sikkert nok kun at bruge kondom? Jeg har hørt at det er sikrest at have to kondomer på, er det rigtigt?

Svar:
Hej med dig
Det kan være svært at finde rundt i alle de forskellige præventionsformer, så det er godt du skriver herind med dit spørgsmål, så vi kan hjælpe dig trygt på vej.
Ud fra dit brev tolker jeg det som, at du stadig er jomfru. Derfor vil jeg gerne starte med at sige, at sex med et andet menneske er en kæmpe oplevelse, man skal være klar til, inden man kaster sig ud i det. Derfor synes jeg, du skal tænke det godt igennem og mærke efter i maven, inden du har sex med din kæreste.
Hvis du beslutter at du er klar, behøver du ikke starte på p-piller. Hverken kondomer eller p-piller er 100% sikre, men du kan sagtens kun bruge kondom, hvis du ikke har lyst til at starte på p-piller. Faktisk er det en rigtig god idé altid at bruge kondom, fordi det er den eneste præventionsform, der både beskytter mod sexsygdomme og graviditet.
Hvis I har sex med kondom, må I kun bruge ét kondom af gangen. Hvis I bruger to, kan der opstå friktion (gnidninger) mellem kondomerne, der nemmere får begge kondomer til at gå i stykker. Så brug aldrig mere end ét kondom. Husk også på, at kondomer ikke kan genbruges, og at man skal sørge for at sætte det korrekt på fyrens pik. Det er en rigtig god idé at øve sig lidt, inden man for alvor skal bruge det. Et kondom sættes korrekt på ved at klemme sammen om "tutten" for enden, så der ikke er noget luft, hvorefter det rulles på den stive pik. Man kan godt komme til at vende kondomet forkert, så det ikke kan rulles på. Hvis det sker, må man ikke bare vende det og prøve igen, fordi der kan være kommet præsæd på den side, der skal op i pigen. Tag derfor altid et nyt kondom, hvis der har været bare det mindste problem med at sætte det på.
Jeg håber, jeg har hjulpet med dit spørgsmål.
Kærlig hilsen
Tanne