Nysgerrighed
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Cyberhus :)
det er sådan at jeg har en kæreste vi har været sammen i over et halvt år, vi har det godt sammen og lave rmange sjove ting, jeg kan virkelig godt lide ham men jeg har det problem at jeg ikke kysser ham er det normalt? jeg elsker ham virkelig højt (trods hans særheder) men jeg kysser ham næsten aldrig er jeg unormal eller hvad er der galt? (ikk fordi jeg ikk elsker ham for det gør jeg). der er også det at vi begge har virkelig meget lyst til sex med hinanden og både skriver og snakker meget om det, men hvordan kan få ttaget mig sammen til det? vi har haft en form for sex ( med trusser og underbukser på og ikke mere end det) men hvordan kan jeg forberede mig på rigtig sex? jeg er klar, jeg bliver ikke presset til noget og jeg kender min krop rigtig godt, jeg er bare abnge for at det vil gøre for ondt.
så mine sprøgsmål er:
Er jeg unormal fordi jeg næsten aldrig kysser min kæreste selvom jeg elsker ham utrolig højt?
hvordan kan jeg forberede mig på smerterne til den første gang? og hvad kan jeg gøre så det ikke gør så ondt (udover at være afslappet og våd?)
Er den første gang akavet? altdå når man skal sætte gummi på osv.
kan man godt blive gravid hvis drengen kommer i sine underbukser mens man sidder ovenpå ham i trusser?
Hvordan ved man om man har fundet sin livs partner?
Mange tak på forhånd :)

Svar:
Hej.
Hvor er det dog dejligt, at du har fundet dig en sød og dejlig kæreste, som du er glad for, og som er glad for dig. Det er godt at høre, at I kan lide at bruge tid sammen og lave sjove ting sammen. Det er dog helt normalt, at der dukker en masse spørgsmål op, når man skal til at prøve nye ting i sit liv. Jeg vil forsøge at svare på dine spørgmål, så godt jeg kan.
1) Du spørger, om du er unormal, fordi du ikke kysser din kæreste. Umiddelbart synes jeg ikke, det lyder unormalt. Mange kærester kysser en del, men det er fordi, de kan lide det. Jeg synes, at du skal lade være at tænke på, om det er normalt eller unormalt, men i stedet tænke på hvad du og din kæreste godt kan lide. Når det handler om forhold, er det de to, der er i forholdet, der skal sætte grænser og regler for, hvad der er normalt og unormalt. Men hvis du alligevel ikke kan slippe tanken, synes jeg du skal prøve at tage en snak med din kæreste om, hvad han gerne vil og godt kan lide. Hvis han er tilfreds med, hvor meget I kysser, så synes jeg bare, du skal tillade dig selv at nyde ham og jeres forhold.
2) Jeg forstår godt, at du har nogle spørgsmål og en bekymring om, hvordan den første gang bliver. Både om det kommer til at gøre ondt, og om det kan blive akavet. Det er godt at læse, at du har gjort dig nogle tanker og forberedelser omkring din første gang. Det lyder også som om, dig og din kæreste er gode til at snakke om det, og så småt er ved at være klar til at det skal ske. Mit råd til Jer vil være, at gøre Jer nogle praktiske overvejelser og forberedelser til, at det kan ske. Finde ud af hvor det eventuelt kunne være, hvad I skal have klar - foreksempel kondomer. Hvis I har det klar tror jeg, det vil komme naturligt, og jeg tror ikke, du vil føle det som om, du skal tage det sammen. I forhold til din bekymring om, om det kommer til at gøre ondt, kan jeg høre, at du allerede ved, hvordan du fysisk kan gøre dig klar. Men jeg tror, at du skal lade være med at tænke for meget over, om det kommer til at gøre ondt. Fokuserer du først for meget på det, er chancen for, at det kommer til at gøre ondt større. Så jeg vil råde dig til at prøve at tænke anderledes og i stedet fokusere på hvor dejligt det bliver at være sammen med din kæreste for første gang. Lykkes det for dig, vil du tænke og mærke nydelsen mere end den smerte, der eventuel ville kunne være. Sex skal gerne være godt og dejligt - også den første gang. I forhold til hvor akavet det kan gå hen og blive, så tror jeg, at dig og din kæreste allerede har taget toppen af det akavede, fordi I kan snakke med hinanden om sex. Hvis I bliver ved med at snakke om det og forsøger at gøre det til noget godt og sjovt, så kan I tillade Jer at grine sammen, hvis det ikke lige lykkes at sætte kondomet på første gang. I den forbindelse, vil der være en god ide at have mere end et kondom i nærheden, så et ødelagt kondom ikke skal stoppe jer, når I får lyst. Hvis du får lyst til at læse mere om den første gang, hvordan man sætter et kondom på og andre gode råd om sex, kan du gøre det her.
4) Jeg tænker, at det er meget usandsynligt, at du er blevet gravid under den episode, du beskriver. For at man kan blive gravid, skal manden have udløsningen inde i kvinden, så sædcellen kan finde hen til kvindes æg og befrugte det. Du beskriver, at både du og din kæreste havde undertøj på, hvilket betyder, at der er meget, meget lille risiko for, at du er blevet gravid. Hvis du stadig føler dig i tvivl, efter at have læst dette, kan du købe en graviditets-test i et supermarked eller på apoteket. Du kan også få et tjek hos din læge, som kan undersøge dig. Din læge har tavshedspligt og fortæller intet til f.eks. dine forældre. Men jeg vil som sagt gerne understrege, at jeg ikke tror du er blevet gravid, da sædceller ikke "kravler" gennem så meget tøj, og finder sin egen vej frem.
5) Dit sidste spørgsmål er et meget stort spørgsmål, som jeg synes er svært at svare på. Jeg vil dog gerne forsøge at sætte nogle ord på mine tanker. Kærlighed og forelskelse er en stor og kompliceret følelse, som det er svært, hvis ikke umuligt, at give et endeligt svar. Derfor vil jeg sige til dig, at du skal mærke efter i maven. Hvordan føles det? Føles det rigtigt? Får du sommerfugle i maven? Bliver du glad af at tænke på ham? Kan du ikke undvære ham? Jo flere af disse spørgmål, og andre i samme kategori, som du kan svare ja til, jo større er chancen for, at I er rigtige for hinanden. Men I er stadig unge og har hele livet foran Jer. Livet er indrettet sådan, at når det handler om mennesker og følelser, er der ingen garantier. Så jeg vil råde Jer til at nyde hinanden, jer selv og jeres forhold, og så tage en dag af gangen.
Jeg håber, du kunne bruge mine svar og tanker til noget. Held og lykke med det hele. Og husk at fokusere på det positive og det, der føles rigtigt for dig og din kæreste.
kh Hanne