noget dumt
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hej cyberhus tak for alle svarerne. jeg har gjort noget rigtig dumt. jeg har skrevet med en fra canada over skype og så kom jeg til at onnanere foran mit wepcam uden at jeg viste at jeg var på det da var tændt. så hende fra canada så min pik og nu er jeg bange for hun har optaget det. HVAD KAN JEG GØRE???? på forhånd tak.

Svar:
Hej
Godt at du skriver herind, og jeg vil forsøge at give dig mit bedste bud på hvad du kan gøre.
En af konsekvenserne ved at bruge offentlige sociale medier, såsom Skype og webcam, er at man aldrig kan være helt sikker på hvem der sidder i den anden ende af internetforbindelsen, og hvad de måske kan finde på.
Men nu har du været uheldig (!) og sket er sket, så du er bekymret for om hun har optaget det, og som jeg forstår dit spørgsmål, er din frygt at det bliver delt med en masse andre, hvilket jeg virkelig godt kan forstå din bekymring over.
Det første jeg synes du skal gøre er at tage kontakt til pigen fra Canada. Det er et rigtigt godt sted at starte, for hvis hun ikke har optaget det, så er der jo ingen bekymringer. Det er heller ikke til at sige om hun har set noget eller ej. Men for at være 100% sikker på om hun har set det, eller optaget det, så bliver du nødt til at spørge hende. Når du så spørger hende, så har du også god mulighed for at fortælle hende hvordan du ville have det med sådan en video, og specielt hvis den blev delt.
MEN! Hvis hun i værste tilfælde har optaget det og vil dele det, så har Skype lagt deres og dine rettigheder op på nettet. Disse rettigheder er med til at besktte virksomheden og dig som bruger af Skype. Dine Skype Forpligtigelser - Skype
Jeg vil anbefale dig at læse punkt 6 igennem, for under pkt 6.3, som hedder 'ulovlig anvendelse', står der præcis hvilke rettigheder du har, også hvis du føler dig krænket. Skype tager dog ikke ansvar for dine handlinger, men hvis pigen fra Canada deler videoen af dig, uden din tilladelse, så kan du gå til politiet og melde hende for krænkelse af privatlivet.
Så mit råd er:
1. Tag en snak med pigen fra Canada, find ud af om det overhovedet er blevet optaget.
2. Oplys hende om hvordan du har det, hvis hun altså har optaget det.
3. Hvis videoen bliver delt kan du oplyse hende om dine rettigheder, hendes ulovlighed ved at dele den og turen til politiet.
Og næste gang du onanerer, så husk at slukke dit webcam ;)
Jeg håber at du kunne bruge mit svar.
Mvh
Casper