Noget der holder fast på mit pikhovede?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej cyberhus!
Jeg er en dreng på 14 år og jeg har noget jeg undre mig meget om. Når jeg trækker min hud på min penis tilbage for at vaske dernede så er der noget hud bagpå som holder huden tilbage for ikke At komme for langt ned. Og det gør også lidt ondt hvis jeg prøver at få den ned :/ Er det noget der går væk over tid eller?

Svar:
Hej med dig.
Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt normalt at opleve, at man ikke kan få forhuden tilbage i starten af teenageårene. For det meste begynder forhuden at blive elastisk i puberteten pga hormonerne, men det kan være meget forskelligt, hvor hurtigt det går. Det betyder altså at det sagtens kan være at dit problem løser sig af sig selv og at du med tiden kommer til at kunne trække forhuden helt tilbage uden at det gør ondt.
For nogle drenge går det ikke over af sig selv, og så kan man tale om det der kaldes forhudsforsnævring. Kort fortalt handler det om at forhuden er for lille til, at den kan trækkes ned over penishovedet. Det kan heldigvis behandles og for langt de fleste er det en ret enkelt behandling, med en hormon creme. Cremen smøres på, og gør at det bliver lettere for forhuden at trække sig ned over penishovedet. Hvis dette ikke hjælper, kan en evt operation løse problemet. Ved denne operation fjernes kun det yderste af forhuden, hvor selve forsnævringen findes og lader så meget af forhuden blive tilbage som muligt. Du kan evt læse mere dybdegående om forhudsforsnævring på denne side. Det er som sagt ikke sikkert, du har en forsnævring, men blot en mulighed.
Så hvad skal du gøre?
Som sagt er der ikke noget underligt i at du ikke kan trække forhuden helt tilbage. Jeg synes du skal se tiden an og blive ved med at prøve at trække forhuden tilbage hver dag. Hvis det ikke bliver bedre i løbet af de næste 3-4 måneder kan du overveje at gå til din læge og få tjekket om ikke sådan en creme kunne være en god idé.
Mange hilsner
Niels-Christian