Nedsat appetit

brevkassespørgsmål

Nedsat appetit

brevkassespørgsmål af
Sara
17 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

Hej Brevkasse

For et stykke tid siden tog jeg hjem midt i skoletiden, fordi jeg havde det rigtig dårligt. Jeg begyndte stille og roligt ikke at være så sulten. Jeg vågnede op hver morgen med kvalme og jeg havde ikke lysten til at spise morgenmad, for det ville fremprovokere min kvalme, og jeg var alligevel ikke sulten. Jeg blev heller ikke sulten i løbet af en dag. Det er nu 2 uger siden, dog har jeg ikke kvalme mere, men jeg stadig ingen appetit. Jeg har slet ikke lysten til at spise. Jeg tænker meget på, om der kan være noget galt, for normalt plejer jeg at være sulten tit, men nu er jeg slet ikke. Jeg håber at I kan hjælpe mig.

Hilsen Sara

Svar:

Kære du,

Det lyder ikke rart, at du har døjet med kvalme, og stadig ikke har genvundet din appetit! Det er rigtig godt, at du er opmærksom på når din krop opfører sig anderledes, da det er det første skridt til at få det bedre. Det er helt normalt at ens appetit kan svinge lidt, så man nogle gange er meget sulten, nogle gange føler normalt sult og andre gange ikke rigtig er sulten, men det er ikke normalt, at man i en længere periode ikke føler sult, så jeg kan godt forstå at du er bekymret for om noget kan være i vejen. Der kan dog være mange grunde til at man i perioder ikke føler sult, så jeg håber mit svar kan hjælpe dig til at finde ud af hvorfor du mon ikke føler nogen sult.

Når jeg læser dit spørgsmål, så får jeg en klar fornemmelse af at du er bekymret for at noget er galt. Det kan jeg godt forstå, hvis det er sådan du tænker. Det kan man næsten ikke undgå at tænke når ens krop begynder at opføre sig helt anderledes end den plejer. Jeg kan sagtens forstå at det fylder for dig.

Du skriver at det har stået på de sidste 2 uger, så jeg tænker på, om der mon er sket noget for et par uge siden, som kan have startet det? Som jeg også skrev tidligere, så kan der være mange forskellige grunde til at man ikke føler sult. Det kan være noget fysisk, fx. noget med maven, eller man er ved at blive syg, eller noget tredje. Det kan også være noget psyksisk, fx. at man er meget nervøs eller ked af det eller noget tredje. Hvis ikke du lige kan komme i tanke om hvad det kunne være, så kan det nogle gange være en god idé at snakke med en god veninde eller din mor eller far om det. Måske kan I sammen finde ud af om der er noget der går dig på. Jeg ved godt, at det kan være svært at snakke om hvordan man har det, men hvis du vælger en du er tryg ved og som kender dig godt, så kan det være det bliver lidt nemmere.
Der er også nogle som tværtimod synes det kan være nemmere at snakke med nogle som ikke kender en og som ikke ved hvem man er. Hvis du har det sådan, så skal du vide, at du altid er velkommen til at logge på 1-1chatten her på cyberhus. Der kan du chatte med vores dygtige chatrådgivere, om alt det, der fylder hos dig! Du kan finde vores chat her.

Det lyder ikke til, at du har været ved lægen for at få tjekket om der kan være en fysiologisk grund til at du fik kvalme og stadig ikke føler sult? Det tænker jeg ville være en god idé, hvis du gjorde. Jeg siger hermed ikke at der nok noget fysisk i vejen, men det kan være en god idé at få afkræftet sine tanker og bekymringer, hvis man går rundt og er bekymret for  at der kan være noget i vejen. Hvis ikke man med sikkerhed finder ud af at intet er galt, så kan ens tanker vokse sig store og skræmmende, og det hjælper ikke på hvordan man har det. Derfor vil mit råd være at snakke med din læge om hvordan du har det. Måske kan I sammen finde et svar?
Det kan selvfølgelig godt være lidt angstprovokerende at skulle tage ned til lægen, fordi du måske er bekymret for hvilket svar du får, men du kan evt. overveje om du vil have din mor, far eller veninde med, som kan være sammen med dig. Det kan være rart at have en man er tryg ved med sig, når man skal nogle lidt skræmmende ting.

Jeg håber du kan bruge mit svar og at du får det bedre snart, og så vil jeg ønske dig alt det bedste fremover!

De bedste hilsner,

Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål