Nationalitet
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hejsa! Jeg er en dreng på 12 og og nogle af mine venner er begyndt at gå i puberteten, jeg ved godt at det kommer på forskellige tidspunkter og at det normalt er ved 14-15 års alderen. men det jeg vil spørge om... Det fleste af mine venner som er i puberteten er 100% danskere, som jeg ikke er. Jeg er nemlig 50% iraner og jeg ved ikke om det kan have noget med det at gøre? Tror i det eller er det bare et tilfælde!

Svar:
Hej med dig.
Jeg synes, det er et rigtig fint spørgsmål, du stiller, og jeg kan godt forstå, du har gjort dig tanker om det.
Du har helt ret i, at det er forskelligt, hvornår man kommer i puberteten. De fleste drenge tænker meget over, hvornår de mon kommer i puberteten, men det er aldrig rigtig til at svare på - hverken ud fra alder, køn eller nationalitet. Det er nemlig sådan, at din nationalitet ikke har noget at sige ift., hvornår din pubertet begynder. Hvis du gerne vil have et pejlemærke om, hvornår din krop begynder at ændre sig, kan du måske høre din far, hvordan det var for ham. Tit er det nemlig sådan, at vi udvikler os lidt som vores forældre.
Der sker rigtig mange ting med kroppen i din alder, og den ændrer sig hele tiden. Nogen ændringer kommer pludseligt, andre over lang tid. Det handler om at være tålmodig og lade kroppen udvikle sig i sit eget tempo. Jeg ved, det kan være svært, men jeg kan forsikre dig om, at ændringerne vil komme, når din krop er klar til det.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Vh. Matilde