mælk fra pigens bryster?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej. Mig og 2 af mine venner snakkede tidligere i dag om pige bryster og vi er uenige om hvornår en pige kan presse mælk ud fra hende bryster. 2 af os mener at piger kan presse mælk ud når de er gravide eller har født en barn. En af os mener at piger kan begynde at presse mælk når de er i puberten. Hvem har ret? Hilsen 3 drenge

Svar:
Hej med jer :)
Godt spørgsmål drenge! I har faktisk alle sammen ret.
Pigers bryster indeholder mælkekirtler, som producerer mælk. Pigers bryster fungerer sådan, at mælkekirtlerne kun er aktive når der er brug for dem, altså når de er gravide eller ammer. Det er faktisk det pigers bryster er til for. Når piger bliver gravide vokser deres bryster pga. mælkeproduktionen. Mælken kan også masseres eller malkes ud af brysterne og kan begynde at flyde af sig selv, f.eks. når et barn skriger.
Men der er dog en undtagelse. Hormonet prolaktin er nødvendig for udviklingen af brystkirtlen i puberteten hos piger. Hvis piger har for meget af hormonet prolaktin, kan de godt producere mælk og ’lække’ fra brystet. Overproducering af prolaktin kan skyldes af mange ting, bl.a. p-piller.
Der kan faktisk også godt komme mælk ud af drenges bryster. Dette er et stort problem for bodybuildere, da overproducering tit skyldes forbruget af steroider.
Hvis i har lyst, kan i læse mere om det på Netdoktor.dk :)
Hilsen Maria