Må vi eller må vi ikke??
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Ja. Nu er det allerførste gang jeg skriver her ind... Jeg er en pige på 14 som har en kæreste på 17 (ingen kommentarer). Vi elsker hinanden rigtig højt og har faktisk været kærester siden november. Jeg er meget moden af min alder og griner og fniser ikke af alle ord som sex, pik or whatever it is. Ikke at mange andre piger på min alder gør det. Psykisk er jeg 16 og fysisk 18. Men problemet er: Jeg har snakket med min kæreste om sex men da han er over 15 og jeg er under kan vi ikke. Han foreslog med at gøre uden på tøjet. Jeg læste lidt på loven, men fandt kun ud af at vi hverken må se, røre eller have sex på nogen måde. Derfor tænker jeg bare: har vi fundet et smuthul i loven? Eller står der noget om det et sted? Vi vil selvfølgelig ikke gøre noget før vi har fundet ud af om vi må. Håber gerne på svar. Hilsen De to forvirrede.

Svar:
Hej med Jer to..
Jeg kan godt forstå, at I er forvirret, fordi jeg synes heller ikke, at loven om den seksuelle lavalder er helt tydelig. Men børneinfo.dk har faktisk lige skrevet det lidt tydeligere her og så vil jeg også prøve at forklare det med mine egne ord og så håber jeg det giver mere mening.
Loven er mest lavet for at beskytte børn under 15 år fra at blive udnyttet af nogle der er ældre end 15 år. Jeg tror man har valgt alderen 15 år, fordi når man skal have sex første gang, er det vigtigt at man kender sine følelser og kan sige ja og nej til noget man ikke har lyst til. Så det er også en måde at besytte børn og unge under 15 år, så de ikke pludselig er i situation som ikke er beha0gelig for dem. Og hvis man er under 15 år, som selv tror de er klar, men finder så ud af, at de faktisk ikke var.
Så svaret er nej til sex, fordi loven siger at hvis I har sex før du bliver 15 år, så er det din kæreste der gør noget ulovligt og ikke dig. Sex er også oralsex og hvis I ligger og hygger jeg uden tøj på, men der er ikke noget galt i et kys og et knus. Så jeg kan ikke svare på, om I har fundet et hul i loven, men jeg er ret sikker på at der ikke sker noget ved at ligge på sofaen og holde om hinanden.:)
Og der er forskel på unge mennesker og det kan godt være du er klar og føler dig dejlig tryg ved din kæreste. Det lyder i hvert fald til at I holder af hinanden og at han respektere, at du er lidt yngre end ham.
At du snart fylder 15 betyder, at I snart kan have sex, men lige nu er mit råd til jer, at hygge jer og nyde jeres kys og kram. Og så glæde jer til din næste fødselsdag.:)
Venlig hilsen
Erroll