Må to på fjorten have sex?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en dreng på 14 og jeg har fået en dejlig kæreste for et stykke tid siden. (hun er også 14.) Jeg var sammen med hende i dag og efter hun var taget hjem sagde min mor at jeg skulle huske at det er strafbart at have sex før vi begge er 15. Mit problem er at vi har haft sex én gang, er det strafbart? Jeg har ikke tænkt mig at have sex med hende igen før vi begge er fyldt 15, men vil bare være sikker på at der ikke kan ske noget ved det. - C

Svar:
Hej med dig..
Jeg synes det er fint, at du lige undersøger det nærmere og ikke vil gøre noget der er strafbart... og det korte svar er, at ja, det er faktisk ulovligt at have sex når man er under 15 år. Også når I begge to er 14 år.
Loven er lavet for at beskytte børn under 15 år fra at have sex med voksne og så de ikke overskride deres egne grænser og på den måde får en oplevelse som de ikke er gamle nok til at have. Både fysisk og psykisk.
Men når I begge to er 14 år, vil I ikke blive straffet for det og da i allerede har gjort det, så handler det måske mere om, at I passer på hinanden og ikke gør noget som en af jer ikke er trygge ved. Og så selvfølgelig husker kondom.
Jeg synes det er fint, at I venter til I er15 år med at have sex igen, og bruger tiden indtil da til at nyde de andre ting man kan gøre når man er kærester.
Jeg håber det var svar på dit spørgsmål..
Venlig hilsen
Erroll