Mor i pornofilm
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus Har lige obdaget at min mor har lavet sådan en porno film. Mine venner driler mig med det meget, og jeg bliver ked af det :( Men samtiid kan jeg oss godt lide at se på det og syns det er frækt og sådan noet. Er det forkert??

Svar:
Hej dreng 13 år.
Tak fordi du skriver til Cyberhus og stiller dit dilemma op.
Allerførst vil jeg sige til dig at jeg godt kan forstå at du bliver ked af at dine venner driller dig fordi din mor har indspillet en pornofilm som du og dine venner har set. Der er slet ikke noget forkert i at du synes det er frækt at se pornofilm, men det er problematisk at det er din mor som er i pornofilmen, netop fordi du bliver drillet med det. Din mor har været med i en pornofilm og det er sådan tingene ser ud,- det kan der ikke laves om på.
Men det der kan laves om, er at du ikke skal gå alene med at du bliver drillet. Det er rigtigt vigtigt at du taler med din mor (eller din klasselære eller en anden voksen som du har tillid til vil hjælpe dig) om at du bliver drillet med at din mor har lavet pornofilm. Måske vil din mor og/eller klasselære være med til at hjælpe dig. Emnet kunne sagtens være optakt til seksualundervisningen. Ved at tage snakken om de mange problematikker der ligger i forhold til at unge mennesker ser pornofilm og fortælle om pornoverden, kan du og dine venner blive klogere og dermed tror jeg på de vil holde op med at drille dig.
Du kan samtidig vælge at tale med dine venner om, at det ikke er dig der har bestemt, at din mor har lave en pornofilm. Når dine venner driller dig, kan det måske være fordi de synes det er flovt, sejl, lækkert, mærkeligt eller noget helt andet. Det er nemt at udvælge dig som offer for drillerier/mobning fordi du bliver ked af det. Hvis du prøver at  tale med dine allerbedste venner, så kan du måske få en fortrolig og venskabelig snak med dem om de tanker du har og det du oplever vil lytte til dig, måske vil de hjælpe dig med at være stærk. Det er ikke nemt at være stærk, men det vil sige, at du prøver at holde fast i, at det ikke har noget med dig at gøre, at det ligger hos din mor. Det er en kunst at være loyal over for sin mor samtidig med du passer på dig selv. Hvis/når det lykkes dig at lade være med at være det offer som du er lige nu, så vil de hen ad vejen stoppe med at drille/mobbe dig. Det er fordi det er uinteressant at mobbe en´ der tror på noget andet end det det driller/mobber dig med. Altså at du er dig og det er din mor der en gang har været nødt til eller har valgt at være med i en pornofilm.
Det er rigtigt vigtigt du får en eller anden voksen til at hjælpe dig. Hvis det ovenstående lyder svært og uoverskueligt, er du altid velkommen til at logge på chatten og snakke med en af vores rådgivere. Det er mange gange lettere at tale med nogen om de tanker man har og hvad man selv tænker på man kan gøre.
Jeg håber for dig at dette kan hjælpe dig, du skal vide at du også altid kan skrive ind igen.
Bedste hilsner Mette