Mit crush og jeg <3
brevkassespørgsmål af
anonymt
15 år
jeg og mit crush snaver og rør ved hinanden  vi kan godt lide hinanden og er mega forelsket! <3 men vi vil gerne havde sex... men hun er 14 og jeg er 15 så det betyder jeg kan komme i ungdoms fængsel hvis jeg gør det med hende?...  fo vi vil jo gerne begge der går bare så mange tanker igenem mit hovedt... kan ikke tænke på andet end hende. hun bor også en time væk i tog og bus... der er bare så langt! <3 og vil bare se hende hele tiden! <3

Svar:
Hej med dig.
Hvor er det dejligt for dig, at du har fundet en pige, som du er forelsket i og er så glad for. At være forelsket er en fantastisk følelse, og det kan være svært at lave andet end at tænke på personen.
Det er helt naturligt, at man begynder at røre ved hinanden og får lyst til at have sex, når man har fundet en, man er glad for. Jeg kan godt forstå, hvis du synes det er lidt forvirrende, hvorvidt det egentlig er ulovligt for jer at have sex når hun er under 14 år. Loven om den seksuelle lavalder er lavet for at beskytte børn under 15 år for at blive udnyttet af nogen, der er ældre end dem selv. Det betyder, at I faktisk gerne må have sex selvom dit crush er under 15 år, fordi formålet med loven ikke er at forbyde unge under 15 år i at have sex, men beskytte dem mod voksne, der vil have sex med dem. Så eftersom I er jævnalderende og dit crush også gerne vil have sex, så bliver du ikke straffet.
At have sex første gang er en rigtig stor ting for mange, og det er ikke noget, man kan gøre om igen, så derfor er det en god idé at mærke helt efter, om man er klar. Det kan fx være en god idé at snakke godt sammen om det inden, så I føler jer helt trygge ved hinanden og jeres grænser. Det kan også være en god idé at lave andre seksuelle ting sammen inden man har sex, så man både lærer sig selv, men også den anden godt at kende, og man bliver tryg ved at være nøgne sammen. Det kan fx være handjobs og oralsex. Hvis I beslutter jer for at have sex, og hvis det er hendes første gang, så kan det godt gøre lidt ondt på hende. Derfor er det godt at være forsigtig den første gang og måske også bruge glidecreme, så det er lidt lettere for dig at komme ind. Derudover er det også vigtigt at I bruger beskyttelse såsom kondom.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille