Mistet min sexlyst

brevkassespørgsmål

Mistet min sexlyst

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

Kære Cyberhus! Jeg er på dybt, dybt vand og har brug for kærlig rådgivning. Mig og min kæreste, har været sammen i lidt over 4 år. Han fylder snart 19, jeg er 17. Vi har et loyalt, fantastisk, sjovt og dejligt forhold. I starten fyldte sex en del - det var meget lidenskabligt - men før sidste sommer, gik det på en måde over. Vi holdte næsten op med at have sex - vi kælede bare, legede og pirrede hinanden når vi lagde på lagnerne. For mig var det fint - jeg holder faktisk mest af oralsex - men for ham, er det anderledes. Vi har to vidt forskellige synspunkter til sex og med tiden holdte vi helt op med at rører hinanden under bæltestederne. Jeg elsker ham, han elsker mig, og selvfølgelig kysser vi, krammer vi og putter - hvilket jeg får en del bekræftelse i - men det gør han bare ikke, hvilket naturligvis er iorden, men hvor er det frustrerende. Jeg vil jo gerne gøre ham glad og tilfredsstillet. For noget tid siden, begyndte vi sådan at snakke om det her sex-problem. Vi er rigtig gode til at komunikere. Jeg er villig til at gøre noget!! Vi begyndte så at være lidt sammen igen nogle aftenener. Men... så gjorde det bare SÅ ondt - jeg købte derefter glidecreme, men ikke om det hjalp. Det gør ondt ondt og ondt - og så forsvandt min lyst jo for good. Nu er skolen også begyndt igen, og min energi efter kl 22 er super super lav. Jeg ender ofte med at falde i søvn, når han ligger og har lyst. Det er som om jeg ikke har overskud til at "gå igang" - min hjerne ved jo godt, at det er dejligt - men det er som om min krop ikke ved det. Den er skramt langt væk over, hvor ondt det gør når han trænger op i mig under sex. Jeg er så stresset over det. Skal jeg gå til lægen og søge råd? Måske blive undersøgt? Skal vi købe materielle ting, for at krydre sexlivet? Please..... Hjælp mig!

Svar:

Kære du.

Det lyder som om I har det rigtig godt med hinanden og er gode til at snakke sammen om jeres sex-problem. Det synes jeg er et rigtig godt udgangspunkt for jer. Det er nemlig vigtigt at kunne snakke sammen om sex, selvom det nogle gange godt kan være svært, fordi man kan komme til at såre hinanden.

Du skriver at I i starten havde meget sex og var lidenskabelige. Det er helt naturligt at man i starten har meget mere sex, fordi det hele er nyt og spændende og man er helt nyforelsket. Nu har I efterhånden været sammen længe og derfor er det blevet mere hverdag. Der kan være mange ting, som påvirker lysten til sex. Måske har I haft travlt med skole, lektier og derfor har det været fint nok for dig at bare at nusse lidt og blive bekræftet på den måde.

Jeg kan godt forstå du gerne vil gøre ham glad og tilfredsstille ham, fordi du ved det betyder meget for ham. Det synes jeg er rigtig godt. Du skriver så at det ikke helt lykkes for jer at have sex, fordi det gjorde ondt på dig. Det kan jeg godt forstå du bliver frustreret over.

Når det er så længe siden I har haft sex sidst, så er det helt normalt at det godt kan gøre ondt igen. Når det gør ondt, så er det fordi du spænder i din skedemuskel. Det sker helt ubevidst, hvis ikke du er helt afslappet i kroppen og du tænker på andre ting. Når det så gør ondt, så kan du ikke tænke på andet end at det gør ondt og så spænder du endnu mere. Derfor kan jeg godt forstille mig at du mister lysten, fordi du er bange for at det skal gøre ondt igen.

Mit råd til dig er derfor, at I begynder helt forfra igen, så du lige så langsomt kan genfinde lysten til sex. Når I nu er godt i gang med skolen igen, så kan det være en god idé at I aftaler en aften, hvor I begge ved at I skal bruge tid med hinanden. I kan jo gå lidt tidligere i seng, så I ikke er så trætte. Så synes jeg I skal starte med bare at ligge nøgne sammen og nusse hinanden stille og roligt. Det er vigtigt i bare slapper af og nyder at ligge tæt sammen. Hvis I begge mærker at I bliver tændte og har lyst til at prøve, så synes jeg godt I prøve det igen. Hvis du mærker at du ikke er helt klar endnu, så start bare med at nusse for en aften, så kan I prøve igen en anden aften med sex. Det er ikke sikkert lykkes første gang I prøver igen, men giv ikke op og gå stille og roligt fremad.

Måske tænker du at det virker lidt uromantisk sådan at planlægge sin sex, men sådan behøver det ikke være. Det at aftale en eller flere aftener hvor man vil prøve at bruge tid og energi på hinanden, kan være en rigtig god måde at få sparket gang i sexlivet igen...og hvis/når det lykkes, behøver man jo ikke længere planlægge.

Jeg igen lyst til at sige at det vigtigt at I får snakket sammen om, hvordan I har det med sex. Fortæl hinanden hvilke ting I godt kan lide og hvad I har det svært ved. Prøv at sætte ord på jeres bekymringer. Det at I får snakket om det, kan rent faktisk også hjælpe jer til at slappe mere af, så jeres sex bedre fungerer.

Du spørger om du skal til lægen eller gøre andre ting. Det mener jeg slet ikke er nødvendigt. Det er helt normalt at det kan gøre ondt, fordi det er længe siden. Giv jer god tid til igen at blive trygge og slappe af med hinanden i sengen. Måske tager det lidt tid, men jeg er sikker på at det nok skal lykkes for jer på et tidspunkt.

Kærlig hilsen Sine