Mini-piller og spørgsmål
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus
Jeg har taget mini-piller af mærket Mini-Pe i et halvt år nu, og er glad for at de findes som alternativ for p-pillen. Mit problem ligger bare i at jeg er bekymret efter at have haft sex, fordi jeg ikke stoler på dem. Min kæreste og jeg har derfor for det meste sex med kondom, for at være helt sikre. Min menstruation var regelmæssig da jeg begyndte at tage pillerne, men blev efterhånden sjældnere og sjældnere og der er idag gået ca. 50 dage siden sidst jeg havde den.
Jeg kom i den sidste pakke også til at kludre i rækkefølgen jeg tog dem i, men jeg har taget alle piller indenfor tidsrummet på 3 timer som man har til det. Gør det nogen forskel om man tager en pille der står fx Lørdag på, hvis det er en tirsdag? Jeg kan nemlig ikke læse noget sted på indskreptionen om der er det samme i alle piller.
Jeg er lidt træt af at gå rundt og være bekymret for om jeg nu er beskyttet nok, forleden gled kondomet af lige da min kæreste kom, og selvom jeg ved jeg tager minipiller, går jeg stadivæk rundt med en lille tvivl indeni.
Jeg håber i vil svare mig, for jeg vil rigtig gerne kunne have sex med min søde kæreste uden bagefter at stå tilbage med alle de spekulationer.
Mvh Thilde

Svar:
Hej Thilde
Jeg kan godt forstå at du er træt af at være bekymret over dine mini-piller og jeg vil prøve at svare på dine spørgsmål, så du kan komme til at slappe lidt af.
Som jeg har kunnet læse mig frem til er der ingen forskel på hvad der er i de enkelte mini-piller, det har altså ingen betydning hvornår du tager hvilken pille. Dagene er mere lavet for at det gør det nemmere for dig at huske om du har taget dagens pille.
Menstruationen bliver ofte uregelmæssig de første måneder man begynder på mini-piller, men når det har varet et halvt år som med dig, så synes jeg at du skal gå til din læge. Det kan være at han kan give dig et andet mærke eller har en anden forklaring på hvorfor du ikke har regelmæssig menstruation endnu.
Minipiller er 98 % sikre mod graviditet og det er næsten det samme som med p-piller. På den måde er der næsten ingen risiko for at du kan blive gravid når du tager dem inden for de 3 timer som du skal. Du behøver altså ikke at bruge kondom samtidig, da minipiller er nok, medmindre I endnu ikke er testet for kønssygdomme.
Jeg håber mine svar kan give dig lidt ro, så du kan slippe dine spekulationer i forbindelse med sex og bare kan nyde det med din kæreste i stedet.
Venlig hilsen Marianne