Mine bryster vokser ikke

brevkassespørgsmål

Mine bryster vokser ikke

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 8 år 9 måneder siden

Hej. Jeg er en pige på 13 1/2 år. Jeg har er problem de går mig meget på! Jeg var ingen bryster. For 3 år siden fik jeg den lille ømme kugle i brystet, men den er ikke vokset. Jeg er så bange for at jeg aldrig får større bryster. Min mor bruger selv en C-skål. den lille kugle jeg har er meget lille. På størrelse med en nød. Jeg vejer 39 kg og er 164 cm høj. Hvad skal jeg gøtre for at mine bryster begynder at voLæse? Er der mulighed for at de bliver større eller får jeg aldrog større bryster? KHKH

Svar:

Hej med dig!

Jeg kan godt forstå, at du tænker over om du nogensinde får større bryster. Det er der mange unge piger, der også har tænkt og været bekymret for. Det er meget forskelligt fra pige til pige hvornår ens bryster begynder at vokse og hvor store de ender med at blive. Selvom man nogle gange kan få en lille ide om hvor store ens bryster selv bliver, så er det ikke altid at man får ligeså store bryster som ens mor.

Den lille ømme kugle i dit bryst lyder helt normal. Når man kommer i puberteten så sker der en hel masse med kroppen. Den begynder at vokse og få former og den slags. Den ømme kugle lyder som en af de ting der sker, nemlig at brysterne gør sig klar til at blive større. Der er mange år endnu hvor din krop vokser og derfor kan dine bryster stadig sagtens nå at vokse sig større end de er nu. Faktisk kan bryster ændre størrelse og form hele livet. Man kan ikke rigtig selv gøre så meget for at de skal vokse, ud over at leve sundt og normalt. Bryster består af fedtvæv, så bryster kan godt blive større hvis man tager på i vægt.

Måske kan du tage et smut forbi sundhedsplejersken på din skole efter ferien hvis det stadig bekymrer dig der. Det kan være rart at snakke med en om de tanker, der bekymrer en meget. Eller hvis du hellere vil snakke med en veninde kan du også det. Hvis ikke du har lyst til at snakke med nogle du kender, kan du også logge på 1-1chatten her på cyberhus. Der kan man chatte anonymt med en voksen rådgiver. Du kan finde chatten her.

Jeg håber du kan bruge mit svar!

De bedste hilsner Astrid

Astrids billede
Astrid har svaret på dette spørgsmål