Min vagina er mærkeligt!!!
brevkassespørgsmål af
Josefine
16 år
hej, jeg er en pige på 16 år(snart 17), jeg har opdaget at min vagina er virkelig mørk, det er ret mærkeligt, for jeg er faktisk ret bleg andre steder på kroppen. Jeg har ikke så ofte sex, har ikke haft sex i 2 måneder nu, så jeg vil spørger om det er normal, og om man kan gøre noget ved det, for jeg får virkligt dårlig selvtillid af det. Og an anden ting, jeg har hår omkring min anus, og hvad skal jeg gøre med dem?

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan godt forstå, at du undrer dig over, at din vagina er mørkere end resten af din krop. Men du kan være helt rolig - det er helt almindelig. Nogle mennesker har lidt mørkere kønsdele end andre, og det skyldes egentlig bare de kønshormoner, som opstår, når man kommer i puberteten. Kønshormonerne testosteron og østrogen kan stimulere produktionen af melanin, der er den aminosyre, som påvirker faven på din hud og hår. Og det kan ændre farven på huden i løbet af puberteten. Så i forhold til dit spørgsmål, om det er noget, du kan gøre noget ved, så er svaret nej, du kan ændre ikke på farven af din vagina. Det er egentlig bare en del af dig, som du ikke behøver at være flov over, da det er helt almindeligt at være lidt mørkere i det område.
Du spørger også til, hvad du kan gøre med de hår, der er ved din anus. Alle mennesker har kønsbehåring i det område, og det er der egentlig af en god grund. Kønsbehåringens funktion er at fordampe duftstoffer og beskytte mod bakterier, sygdomme, kulde og varme. Men der er mange, der vælger at fjerne hårene, og der er ikke noget, der er mere rigtigt eller forkert at gøre. Hvis du ikke synes, det er rart at have hår omkring din anus, kan du vælge at barbere det væk. Hvis du gør det, er det vigtigt, at det helst er et nyt og skarpt blad, du bruger. Det kan være godt for huden, hvis den er våd og varm, så barber dig eventuelt i badet. Det kan være, du har noget intimsæbe eller barberskum, som du kan bruge, og som du ved du kan tåle. Du kan prøve at læse mere om intimbarbering i den her artikel.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Mange hilsner
Pernille