Lav selvtillid, selvværd og sociale kompetencer.
brevkassespørgsmål af
Simon
19 år
Hej Cyberhus.
er på nuværende tidspunkt en dreng på 19 år, som gennem hele sit teenageforløb har døjet med dårligt selvværd og selvtillid.
Hvis jeg kigger tilbage på mit liv, så begyndte jeg allerede i en tidlig alder at spille computerspil, hvilket har fået mig til at isolere mig fra de sociale arrangementer fra en tidlig alder. Dette har altså medført at jeg har dårlige kommuniktionsevner, dårligt kropssprog samt kun en person som jeg i dag betragter som en ven. Ham mødte jeg i 9 klasse på efterskolen, men jeg føler ikke en ven er nok da han også har andre at se til. Det har ikke været et problem før, men jeg er på det sidste begyndt at føle mig en del ensom, da han også bor 45 minutter væk. Det eneste jeg laver er at snakke med folk over Skype, spille computerspil samt passe min skole og fritidsaktiviteter.
Jeg vil gerne ud i verdenen, opleve og få venner for livet, men jeg gør det bare så akavet pga. mine sociale færdigheder. Jeg føler med det samme at folk ikke kan lide mig.. Jeg tænker også selv "hvorfor sku de kunne lide mig? Har jo intet at byde på, da jeg ikke engang finder mig selv interessant. Jeg gør bare tingene akavet". Synes heller ikke jeg den smukkeste, da mine tænder ikke er så flotte, så det gør mig meget selvbevidst om hvor, og hvad jeg befinder mig i. Vil gerne være typen der fester, har mange venner og deltager i mange sociale Arrengementer. Jeg elsker at feste men min generthed, dårlige selvværd og selvtillid stopper mig altid. Jeg er nærmest en flue på væggen.
Det ingen der ved at jeg har det sådan her, hvilket jo nok egentlig er dumt. Jeg vil dog bare foretrække hvis jeg kunne gøre noget selv istedet for at bringe hjælp udefra.
Jeg synes det en ond cirkel jeg er kommet i. Jeg vil gerne være den sociale person selvom jeg er introvert, jeg vil gerne være sammen med folk, jeg vil gerne have en kæreste. Jeg vil alt det, som "de andre" egentlig har, og hver gang jeg prøver at gøre tingene bedre ved f.eks. At sige "nu tager du fandme bare med, du får ingen venner ved bare at sidde og spille. Lige meget om du gør de første 100 gange akavet. Byg dine sociale evner op ved at tag med". Men det svært da jeg føler ingen reelt har nogen interesse for mig.
håber jeg fik alt med.
Det første gang jeg udtrykker mig sådan her, men føler det på tide at tage hånd om pt. Mit største problem.

Svar:
Kæreste du.
Hvor er det godt, du skriver ind. Jeg tror, de problemer du beskriver, er nogle, rigtig mange mennesker kan genkende.
Du beskriver, hvordan du gerne vil mere ud og opleve, ud og få venner og måske en kæreste. Du skriver sådan set også et løsningsforslag selv, at du bare skal gøre det uden at tænke så meget over det. Men det er jo lettere sagt end gjort. Især hvis det handler om noget, man har brugt mange år på at sige til sig selv, at man ikke kan finde ud af. Det lyder som om, du er utrolig selvbevidst, måske også lidt for selvkritisk. Det er der ingen skam i, det tror jeg, vi alle kender. Nogle mennesker har en tendens til at være rigtig hårde ved sig selv. Det kan være meget hæmmende for ens egen udfoldelse, at man har overbevist sig selv om, at det her er man bare dårlig til. Jeg tror, de fleste kender til det der med at blive meget usikker i nogle sociale sammenhænge. Jeg tror også, nogle kender til, hvordan denne usikkerhed kan blive så omfattende og fylde så meget, at det bliver til en ond cirkel (som du også selv beskriver), hvor man faktisk bare bliver værre og værre og mere og mere usikker. Så begynder tankerne at blive rigtig onde, og man begynder at tro på de nedladende tanker om en selv.
Du nævner selv dine negative tanker. At de ikke kan lide dig, at du ikke er interessant, at du gør det akavet. Er det noget, der nogensinde er nogen, der har sagt til dig? Hvad er det, der for dig beviser, at det er sådan de tænker? Tror du, at det er muligt, at disse tanker faktisk kun eksisterer i dit eget hovede og ikke i deres? At disse tanker er opstået som resultat af din usikkerhed og egentlig ikke på grund af dine reelle sociale evner? Jeg ved, at dette måske ikke ændrer det store lige nu. Men jeg tror, det er vigtigt for dig at prøve at få opløst den der idé om, at de ikke kan lide dig. Det er nemlig svært at være udadvendt og festlig, hvis man tror, andre ikke kan lide én. Det er meget selvbevidst af dig at have en fornemmelse af, hvordan dine kommunikationsevner er, og det kan sagtens være, det er sværere for dig at være social. Jeg prøver bestemt ikke at sige, at det hele bare er noget, du har bildt dig ind. MEN, jeg tror det er vigtigt, at du starter indefra. Start med at udfordre dine ideer om, hvordan det hele står til. Og så tag det lidt ad gangen. Du kommer nok ikke til at være den type, du gerne vil være, lige med det samme. Start måske med at gå til lidt flere fester, men lyt til dig selv. Det er godt at udfordre dig selv, udfordre dit behov for tryghed, men du må godt gøre det i dit eget tempo.
Du skriver, at ingen ved, du har det sådan her, og at du gerne vil klare det selv. Jeg tror faktisk, det kunne være en god ide, at snakke med nogen om det. Måske det kunne være ham din ven fra efterskolen? Ofte ser andre os helt anderledes, end vi ser os selv. Det kan derfor være en kæmpe øjenåbner, når man finder ud af, hvordan man opfattes. Hvis du kan samle mod til at fortælle en i din omgangskreds om dine tanker, bliver det muligt for dig at få be- eller afkræftet dem. Det er en god start. Det er okay at bede om hjælp. Nogle gange kan det at have en person i selskabet, som man har betroet sig til, også være en stor støtte, hvis man føler sig usikker omkring andre.
Jeg håber, at mit svar har givet dig lidt at tænke over og skubbet dig bare lidt i den rigtige retning. Du er meget velkommen i vores 1-1 chat eller til at skrive igen, hvis du har lyst.
Sophie