Min pik vokser ikke
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej
Min pik hat ikke vokset siden jeg var 13 nå er 10-13 cm nå den er stiv og meget lille nomalt.
Og gider ikke at gå til lægen har i nogle anbefalinger
Og halvdelen af min pik har en rød farve og det ser meget ulækkert ud.
Håber i kan hjælpe

Svar:
Hej Anonym
I forhold til størrelsen på din pik kan jeg fortælle dig at den er fuldstændig normal.
En helt almindelig pik er mellem 12-18 cm når den er stiv så din er fuldstændig som den skal være.
Det med størrelsen når den er slap er ikke rigtig noget der findes nogle opgørelse over fordi det er så forskelligt. Nogle fyre render rundt med en rimelig stor slap pik der næsten ikke vokser når den bliver stiv, og andre har en meget lille pik når den er slap, der så til gengæld vokser en del når den bliver stiv.
Det kan sagtens være at din pik vil vokse lidt endnu da drenges pik sammen med resten af kroppen først er færdig udviklet når man er i starten af 20´erne. Men selv om den ikke skulle vokse mere er den altså fuldstændig normal størrelse.
I forhold til den her røde farve er det meget svært for mig at sige noget klogt om hvad det er. Det kunne eksempelvis være svamp som kan vise sig som rødt og irriteret udslæt. Svamp kan let behandles med en creme, men jeg kan selvfølgelig ikke være sikker, og derfor er mit bedste råd også at smutte forbi din læge, og få det tjekket. Jeg ved godt at det ikke er særlig fedt at skulle, men hvis din pik bliver ved med at være rød og du oplever at det klør eller at du på anden måde har fysiske gener, tænker jeg at ønsket om at have en "rask pik" måske er større end det ubehagelige ved at skulle til læge.
Jeg kan i hvert fald garantere dig at din læge ikke synes det er hverken pinligt eller mærkeligt. Det er bare endnu en del af kroppen...og din læge er helt sikkert vandt til at se ALLE dele af kroppen på et hav af mennesker.
Bedste hilsner
Niels-Christian