Min mor kan ikk indse at jeg blir stor.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Min mor vil ikk give mig p-piller fordi at så tror hun bare jeg boller løs. eller ja det giver hun udtryk for overfor min storesøster. Så jeg tør virkelig ikk spørger hende. og jeg ved jeg får et ned og hun vil tro det om mig. Hjælp mig? hvad skal jeg gøre? jeg har lyst til drenge og det der, men jeg vil ikk hvis jeg ikk får p-piller selvom vi self. vil bruge kondom. men jeg er SÅ bange for at blive gravid! Hilsen tøse tøsen på 15 -.-'

Svar:
Hej pige 15 år fra Karup.
Tak fordi du skriver til os i Lystværelset.
Jeg forstå godt, at du er nysgerrig og har lyst til drenge og det der. Desuden kan jeg også godt forstå at du ikke tør sige til din mor, at du gerne vil starte på p-piller, fordi du tænker, at hun tror du bare boller løs.
Men når det er sagt, så kunne jeg godt tænke mig, at du prøver at tænke på, at din mor i virkeligheden bare gerne vil passe på dig. Hun er garanteret lige så nervøs for hvis du skulle blive gravid som du er. Hun har som voksen (og din mor) et ansvar over for dig.
Mit bedste råd til dig er, at gøre det du ikke tør - nemlig at tage en snak med hende, kvinde til kvinde. Hvis det er for svært for dig, kunne du måske først tage en snak med din søster, som du selv fortæller har talt med din mor.
P.S Det er rigtigt godt du bruger kondom, som både beskytter dig mod graviditet og kønssygdomme.
Jeg håber du overvinder din angst for at tale med din mor.
Hilsen Mette