Min menstruation er forsinket!!
brevkassespørgsmål af
Pige
15 år
Hej! Jeg står i den situation at jeg lige har haft sex for første gang. Det skete for 2 uger siden og lad os bare sige at vi har gjort det en del gange efterfølgende. Vi har brugt kondom! Nå, men problemet er at jeg skulle have fået min menstruation for 4 dage siden, men den er ikke kommet!! Er det normalt at den er forsinket efter sin første gang? Her for 2 dage siden var han dog oppe uden kondom, men kom ikke. Men jeg ved godt at der stadig kan komme lidt sæd ud. Kan jeg være gravid? Det skal lige siges at jeg har været syg i 2 uger og har dyrket sport dagene op til min menrtuation. Hvad kan jeg gøre for at tage det lidt roligt?

Svar:
Kære dig
Tak for dit brev. Det er rigtig fint at du er opmærksom på når der sker ændringer med din krop og din menstruationscyklus.
Der kan være mange grunde til at din menstruation er forsinket. Menstruationen styres af kroppens hormoner, og de kan påvirkes af mange forskellige ting. Hvis man f.eks. dyrker meget motion, er meget syg eller spiser for lidt, kan menstruationen udeblive. Det kan også være hvis man er meget stresset eller bekymret, f.eks. pga. eksamner. Der er også mange unge piger som oplever at deres menstruation er meget uregelmæssig, særligt fordi hormonbalance svinger ret meget i teenage-årene - plejer din menstruation at komme regelmæssigt? Nogle gange kan den godt rykke sig med 1 uges tid. Det er altså ikke kun graviditet der kan gøre det, men når man er seksuelt aktiv, er det altid en god idé at overveje om man er gravid, når menstruationen bliver uregelmæssig. Derfor vil jeg også anbefale dig at tage en graviditetstest, for at være helt sikker, hvis din menstruation ikke dukker op inden for en uges tid.
Jeg tænker at I har planer om at fortsætte med at have sex, så derfor tænker jeg også at det er en god idé at I tager en snak om fremtidig prævention. Du skriver at I allerede bruger kondom, og det er rigtig fint, men det kan være en fordel at overveje supplerende prævention, som f.eks. p-piller. Det er f.eks. rigtig nyttigt til hvis I f.eks. kommer til at glemme kondomet igen - for som du selv siger, så er der mulighed for at manden får det man kalder præsperm - og det kan du også blive gravid af. Prøv at tage kontakt til din læge for at høre mere om mulighederne. Du kan også skrive ind til vores læge brevkasse, men du slipper ikke for at snakke med din egen læge til sidst, da det kun er ham/hende som kan udskrive f.eks. p-piller til dig.
Derudover vil jeg også anbefale at I tager en snak om hvad I vil gøre hvis du bliver gravid. Fordi du er så ung er det meget vigtigt at I husker at beskytte jer, men derfor er det altid en god idé at være enige om hvad der skal ske, hvis du nu alligevel bliver gravid.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og ellers er du velkommen til at skrive igen eller besøge vores chat.
Venlig Hilsen
Signe