Min lyst
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg har været udsat for sexuelle krænkelser. Og jeg har søgt at få hjælp. Jeg tænker sådan set ikke på det. Og så alligevel. For nu er der det problem, at jeg får det skidt, når jeg onanerer og føler lyst. Jeg føler mig ulækker, skamfuld og "beskidt". Jeg onanerer og synes det er dejligt. Men jeg vil ligesom ikke "tillade" mig selv, at jeg har lyst og at jeg fantaserer og at min krop kan lide de her ting. Hvordan får jeg det skilt ad? For som sagt, så tænker jeg slet ikke på krænkelserne men de kommer "ind over" fordi jeg på en måde væmmes ved sex ( med mig selv) og så på en måde ikke. Jeg har ikke lyst til at tale med en læge eller psykolog da det er flovt at sige, at jeg gør de her ting, når jeg er alene.

Svar:
Kære du
Jeg har en fornemmelse af at du har skrevet til os nogle gange omkring den her problematik.
Jeg kan godt forstå du er meget frustreret over din situation, og samtidig kan jeg sagtens følge dig, når du siger at de her ting ikke er noget du har lyst til at tale med en læge eller en psykolog om.
Som du selv siger så ligger de her tidligere krænkelser og lurer, fordi de kommer ind over din seksualitet og lyst, og får dig til at føle væmmelse ved noget der jo ellers burde være dejligt.
Derfor vil mit svar, ligesom tidligere svar du har fået, handle om at søge den professionelle hjælp til at håndtere de her tanker, og følelser af skam og væmmelse. Jeg kan ikke give dig andre gode bud på, hvordan du selv kan vende de her tanker. Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre, men jeg er overbevist om, at det vil være en meget længere og sværere proces, end hvis du får hjælp. Krænkende oplevelser lagres i kroppen. De kodes ligesom ind i kroppens "system", og det kan ofte kræve hjælp fra en professionel "afkoder", at få skabt en ændring i den måde kroppen reagerer på oplevelserne.
Det er min erfaring, at mange ikke lykkes at få den her følelse væk, hvis de ikke får hjælp til det. Måske bliver følelsen mindre med årene, eller måske handler det mere om, at man kan lære at leve med, at de her følelser bare er der. Men det er ikke rimeligt at du skal nøjes, hvis du kan få mere end det...og det tror jeg på at du kan. Selvfølgelig bør det være sådan at du kan føle lyst, onanere, have sex, og se på din krop uden at væmmes. Med den rette hjælp er jeg sikker på du kan lykkes med det.
Jeg ved godt at det her ikke er det svar du søger, men jeg bliver samtidig nødt til, at give dig det svar, som jeg vurderer er det bedste for dig. Alt andet ville være meningsløst.
Jeg har talt med et par af mine rådgiverkolleger, i Cyberhus, og vi er enige om at en henvisning til professionel hjælp, er det bedste vi kan gøre. Igen betyder det ikke nødvendigvis at jeg eller vi har ret. Det er kun et udtryk for hvad vi mener er det bedste svar. Om du kan bruge det til noget er selvfølgelig helt op til dig. Men det er som sagt det svar vi har givet dig tidligere. Det svar jeg vil give dig nu, og også det svar jeg eller andre rådgivere i Cyberhus ville give dig igen.
Jeg har fuld forståelse for, at du ikke har lyst til, at skulle tale åbent om de her ting. Jeg har svært ved at forestille mig noget der kunne være sværere. Det er på ingen måder rimeligt, at du nu står i den her situation som følge af overgreb som andre har udsat dig for. Samtidig virker det desværre bare til at være din virkelighed lige nu. At den her følelser sætter nogle helt urimelige grænser i dit følelsesliv og din hverdag.
Jeg håber inderligt at du vil give det en chance, og søge den professionelle hjælp. Og fastholde selv om det er svært. Det er ikke sikkert det lykkes i første forsøg.
Jeg er som sagt sikker på, at det er der du bedst finder en vej ud af din situation. Der er selvfølgelig altid muligheden for at gå til egen læge, og få en henvisning.  Som tidligere tænker jeg dog at CFV er det bedste bud. De har tilbud om hjælp til voksne med senfølger efter seksuelle krænkelser, på mange forskellige niveauer. Også særlige tilbud der handler om, at skabe sig et godt sexliv, og en sund seksuel identitet efter et overgreb.
Mange hilsner
Niels-Christian