min kæreste og jeg
brevkassespørgsmål af
Katrine Nielsen
17 år
Hej cyberhus
Jeg er en 17-årig pige som har fundet mig en dejlig kæreste for cirka 4 måneder siden. Jeg er sindssygt gad for ham. Han er bare helt perfekt og jeg føler, vi får det bedste frem i hinanden. Kort sagt så elsker jeg ham bare utrolig højt.
Han er den første, jeg har haft sex med. Så altså han tog min mødom. Vi har så haft sex en del gange efterhånden, og det er rigtig dejligt. Nu er problmeet bare lidt, at jeg tror, han synes, det er kedeligt. De eneste stillinger vi har prøvet er missionær og cowgirl, og så har jeg også givet ham blowjobs et par gange.
Han er på noget højskole, så jeg ser ham ikke særlig tit i øjeblikket. Måske en gang om måneden. Vi skriver ofte sammen, og jeg skriver at jeg virkleig har lyst til ham osv. og det er gensidigt.
Jeg føler bare ikke, han synes vores sexliv er optimalt. Han har flere gange nævnt, at han elsker når en pige tager initiativ til sex, og han glæder sig til jeg begynder at kommandere med ham. Problemet er bare, at jeg er virkelig dårlig til det. Jeg ved ikke, hvad jeg kan gøre for at opfylde hans ønsker. Jeg vil virkelig gerne tage initiativ, og jeg vil rigtig gerne virke dominerende, men jeg har ingen ide om hvad jeg skal gøre.
Skal jeg røre ham nogle bestemte steder? Er der noget jeg kan sige, så han vil synes, det er megafrækt? Hvad skal jeg sige, hvis jeg gerne vil prøve en ny stilling?
Kort sagt har jeg bare brug for nogle råd, så jeg kan blive endnu bedre i sengen. Håber I kan hjælpe.
Hilsen fisken

Svar:
Kære fisk.
Jeg vil starte med at fortælle dig, at alle dine tanker og følelser er helt naturlige, og at du slet ikke er alene omkring, at have disse tanker. Sex er privat og meget følelsemæssigt, og kan derfor også danne udgangspunkt for en stor usikkerhed, fordi man jo gerne vil gøre det rart for den anden og have, at den anden er glad for det, man gør.
Dernæst vil jeg lige slå fast, at det er vigtigt, at det hele foregår i dit eget tempo. Selvom din kæreste og dig har været i seng sammen mange gange efterhånden, er sex stadig en forholdsvis ny ting for dig, og din erfaring rækker kun til ham. Jeg synes derfor det er vigtigt at du husker, at det er okay, ikke at være klar til at tage kommandoen og "dominere" din kæreste. Måske, at du om 1 år ikke vil synes det er så grænseoverskridende længere, fordi du er blevet mere tryg i jeres sexliv og i højere grad ved hvad din kæreste synes er rart og tænder på. Du fortæller, at I indtil videre har prøvet to stillinger, og det lyder derfor heller ikke som om din kæreste har taget så meget initiativ. Måske han faktisk synes det er lige så svært som dig? Jeg tror i høj grad, at det handler om, at du tager et lille skridt ad gangen, og ikke forventer af dig selv, at du skal kunne dominere og kommandere rundt med din kæreste allerede.
Når det så er sagt, så har du jo nogle helt konkrete spørgsmål, som jeg vil prøve at besvare:
Hvor mennesker godt kan lide at blive rørt, er selvfølgelig meget individuelt. Som en god "hovedregel" er de erogene zoner ofte et godt prejlemærke for, hvor mange typisk vil kunne tændes. Det er bl.a. nakken, skuldre, mave, håndflader, balder. Du kan evt. spørge din kæreste, om der er nogle steder han ekstra godt kan lide at blive rørt, eller der måske er nogle steder som han ikke kan lide at blive rørt. Hvis du spørger ham på et tidspunkt I ikke har sex, behøver du ikke bekymre dig om du kommer til at gøre noget, han ikke vil synes er rart. De erogene zoner, har du mulighed for at kysse og kærtegne, hvilket formegentlig vil gøre din kæreste ekstra tændt.
Du fortæller derudover, at din kæreste efterspørger, at du "kommanderer" mere rundt med ham og tager mere initiativ. Jeg kan ikke fortælle, hvad du kan sige, som vil tænde din kæreste, men når han efterspørger dette, vil han nok primært have dig til at fortælle, hvad han skal gøre. Det kan være at bestemme en stilling eller at du fortæller ham (evt. blot med hænderne til at starte med), hvor han skal røre ved dig henne. Derudover vil han gerne, at du tager initiativ, hvilket du fx kan gøre ved at starte ved at starte med at give din kæreste et dybt kys og begynde at røre ved hans krop så han ved, at du gerne vil have sex.
Jeg synes som sagt, at du skal tage det hele stille og roligt, og gøre det hele i dit eget tempo. Prøv en ting, eller en del af en ting, ad gangen, og byg på, når du føler dig mere tryg i hver enkelt ting. Hvis du forventer at du med et kan kommandere og tage initiativ fra første forsøg, så bliver det meget sværere for dig, at turde. Det hele kræver, at du overskrider nogle grænser, men det behøver jo ikke være for mange på én gang :-)
Mange hilsner
Christina.