Min kærestes måde at ha sex på
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus. Min veninde fortalte mig om denne her hjemmeside, så jeg vælger at låne hendes :) det her handler om min kærestes sexuelle forhold.
Min kæreste og jeg har været sammen i fire år, jeg bliver snart nitten og han er enogtyve. Vi var 17 og 20  da vi fandt ud af at jeg var gravid, og til at starte med var Danni helt okay med det, han var klar, men jeg var ikke helt, vi havde et helt notmalt sexliv, både med det lidt hårde og med det romantiske, bare normale teenager ville jeg sige, pludselig ændrede han mening og ville ikke have barnet alligevel, så han var lige ved at gå fra mig. Men da jeg var i tredje måned besluttede jeg mig for en abort, og underligt nok ville han gerne ha haft barnet alligevel, glemmer aldrig han sagde til mig (Slog du min søn i hjel din møgso) Han sagde godt nok undskyld og alt det der, men hvad skulle jeg ellers gøre. Nu til det underlige, det er nu et år siden at det skete og der er sket noget underligt med ham, det startede da jeg fik fjernet babyen. HAN VOLDTAGER MIG! han vil aldrig mere ha sex når jeg selv har lyst, nogle gange vækker han mig om natten og binder mig til stole, jeg spiller at jeg nyder det, men det gør jeg virkelig ikke, han er blevet vanvittig efter at babyen blev fjernet, :'( men jeg elsker ham jo stadig, vi har snart 5 års dag, og jeg aner virkelig ikke om jeg kan klare det mere. det værste han gjorde var for en uge siden, han sagde at jeg skulle tage et kustume på og sige at jeg var en luder, hvor efter at han skulle kneppe mig op af hans bil. Hvad sker der????? har mest af alt lyst til at skride fra ham, men jeg elsker ham jo,, er det på grund af aborten, ps jeg er frisør og han er Mekaniker, bare lige for at få det på plads, så havde vi råd til babyen....

Svar:
Kære pige.
Alletiders, at du har fået Cyberhus' hjemmeside anbefalet af din veninde, og tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du er forvirret over situationen med din kæreste, og jeg vil rose dig for, at du tør spørge om hjælp til, hvad du skal gøre. Det er nemlig en god idé at spørge andre til råds, når man står i en svær situation eller i et dilemma, hvor løsningen ikke ligger lige for. Det viser sig ofte, at den person man spørger om råd, har nye eller blot andre tanker på, hvad der kan gøres. Jeg vil komme med mine tanker her:
Det må have været hårdt med den forvirring, der var omkring din graviditet dengang du var 17 år, og det er aldrig en nem beslutning at få foretaget en abort. Faktisk er det oftest en meget svær beslutning, også selvom man som dig, ikke føler sig klar til at få et barn. Hvis du ikke har talt med nogle om den oplevelse, og du har brug for det - synes jeg du skal tænke over, om du kender nogle voksne eller du har nogle veninder, som du kan tale med? Hvis ikke, er du også velkommen til at kontakte chatrådgivningen her i Cyberhus. Her sidder anonyme voksne, som er er klar til at høre din historie og give dig råd med på vejen. Du finder chatrådgivningen her
Du fortæller også, at din kæreste er begyndt at opføre sig underligt, og at han voldtager dig. Voldtægt er meget alvorligt og det er strafbart, at voldtage et andet menneske, også selvom den som bliver voldtaget er kæreste med voldtægtsmanden. Voldtægt sker både mellem et offer og en ukendt gerningsmand, men også mellem personer, der som jer, er kærester eller på anden måde, kender hinanden. Det kan være uoverensstemmelser, jalousi eller afviste følelser, der udløser overgreb mellem to personer, der kender hinanden i forvejen. Samtidig kan det også være misforståelser af signaler og/eller kropssprog, som kan ende i seksuelle overgreb. Her er det vigtigt at huske på, at du har ret til at bestemme over din egen krop og din seksualitet, selvom I er kærester. Det er vigtigt, at kunne sige nej - og derfor skal du stoppe med at lade som om, du nyder det, når han vækker dig om natten og binder dig til stole. Du skal give tydeligt tydeligt udtryk for, at du ikke vil være sammen med ham. Omvendt er det også altafgørende, at din kæreste rent faktisk forstår og respekterer et nej!. At mærke sine egne grænser eller at fornemme andres kan være svært, fordi vi sjældent har de samme grænser, og fordi grænser er flydende, og noget som kan ændre sig afhængig af situationen og afhængigt af, hvem man er sammen med. Hvis du har lyst, kan du læse meget mere om seksuelle overgreb på sexliniens hjemmeside her.
Det er vigtigt, at voldtægtsofre får behandlet både de fysiske og psykiske mén, og mange der har været udsat for overgreb, har haft gavn af psykologhjælp. Derfor tænker jeg også, det kan være en god hjælp for dig at kontakte Center for volstægtsofre, for at få en snak med dem om dine oplevelser. Centret har både afdelinger i Aarhus, København, Hillerød, Bornholm, Odense, Kolding, Herning og Aalborg. De kan også være behjælpelige med at anmelde din kæreste for voldtægt, for i realiteten er det du har været udsat for noget, som bør anmeldes til politiet. Du finder centrets hjemmeside her. Hvis du ikke er nået dertil, hvor du har mod på at kontakte professionelle, synes jeg du skal søge hjælp et andet sted. Hvis ikke der er nogle som ved, hvordan din kæreste behandler dig, er det vigtigt at få fortalt. Måske du kan kontakte dine forældre, en tæt veninde eller din lærer på skolen? Hvis det er svært at få sagt, kan du eventuelt vise dem det brev, som du har sendt herind. Hvis du gør det, er jeg sikker på, at der er nogle der sammen med dig, vil søge den hjælp, som du har brug for, for at komme videre.
Selvom det ikke er nemt, vil jeg til sidst anbefale dig at gå fra din kæreste. Det er både fysisk og psykisk skadende for dig, at være sammen med én, som ikke respekterer dig og dine grænser. Ingen mennesker fortjener at være i et forhold, hvor man bliver udsat for noget ligenende dét, som du bliver udsat for. Derfor skal du kraftigt overveje, om du vil være sammen med fyren. Du fortjener at have det godt og have en kæreste, der respekterer både dig og dine grænser.
Kærligst, Signe.
Mange har haft gavn af psykologhjælp, både individuelt og i grupper, men fra pårørende er der også brug for ekstra stabilitet, forståelse og opbakning:
Ofret har brug for tryghed, også selv om hun måske giver udtryk for at have det ok.