Min dårlige humør
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. :-) Jeg har på det seneste fået ekstremt lavt selværd. Og græder rigtig tit. Selvom jeg har mange gode veninder føler jeg mig alligvel så utroligt alene. Hver gang jeg ser mig selv i spejlet føler jeg mig ikke god nok ikke smuk nok. Har fået mange komplimenter at drenge og har haft en kæreste jeg elskede højt som slog op med mig pga. At vi aldrig var sammen. Det skyldes jeg ikke turde være sammen med ham, fordi jeg havde en ide om han ikke ville kunne lide mig, hvis han lærte mig rigtigt at kende. Vi har dog været sammen et par gange og mange gange til fester, og var virkelig forelsket i ham. Var bare bange for at åbne mig op for ham. Men det er fortid. Jeg har bare en ekstrem lav selvtillid! Og ved ikke om det skyldes hormoner eller hvad det er... Men jeg hader det. Håbede i måske kunne besvare hvad som skyldes min ualmindelige dårlige selvtillid og dårlige humør. Hilsen den triste pige.

Svar:
Hej du triste pige.
Det er super relevant spørgsmål du kommer med der, et spørgsmål, som jeg ved du ikke er alene om, at gå rundt og spekulerer på.
Jeg vil ikke kunne sige med sikkerhed hvad det er der gør, at du pludselig oplever, at dit selvværd og selvtillid er dårlig. Jeg kan komme med nogle forslag på, hvad det kan være, men da jeg ved for lidt om dig, vil jeg ikke kunne sige noget med sikkerhed.
Det jeg ved, det er at mange mennesker i deres teenageår oplever usikkerhed på sig selv. De stiller spørgsmål til sig selv, som f.eks. om de er gode nok og om hvad mon andre mennesker tænker om dem. Det kan både være det fysiske (hormoner f.eks.) der har sat tristhed eller humørsvingninger i gang eller noget mere psykologisk. Så du er ikke alene. Det tyder på, at de fleste mennesker når de bliver ældre, får det bedre med dem selv, fordi de på det tidspunkt er kommet igennem den udvikling, som man som menneske gennemgår fysisk og psykisk fra puberteten/ teenageårene og frem. Nogle menneskers usikkerhed bunder i noget andet end lige udviklingsprocessen i teenageårene og de har nogle gange brug for professionelt hjælp.
Når der er tale om selvtilid og selvværd, er det vigtigt at vide, at der er forskel på dem.
Selvtillid er den tillid man får til sig selv, når der er noget man kan. Det handler om ydre præstationer og handlinger, det er tilliden til at man er god til at gøre noget eller er god til det man gør.
Selvværd handler om hvordan man har det med sig selv, hvad du tænker om dig selv, hvilken værdi du tillægger dig selv og hvordan du dømmer dig selv. Det er følelsen af at være ok og noget værd, selvom der er ting du ikke er god til eller du laver fejl.
Du kan  læse mere her:
http://www.dr.dk/tvaers/problemer/selvv%C3%A6rd-selvtillid
Grunde til lavt selvværd og lav selvtillid kan der være rigtig mange grunde til. Vil komme
Grunde til lav selvtillid.
- Mangel færdigheder eller erfaringer.
- Barske selvvurderinger af en selv.
- Optagethed af frygten for, at man ikke at slår til.
- At ens forventninger er overdrevne og urealistiske.
At have lav selvtillid vil alle blive ramt af på et eller andet tidspunkt. Da færdigheder og erfaringer er noget vi lærer livet igennem
Grunde til lavt selvværd.
- Et problematisk forældre/barn forhold.
- Omgivelser, f.eks. mobning eller seksuelle overgreb.
- Senere livserfaringer - pludselige livsomvæltninger.
- At føle sig anderledes.
- Depression.
Hvad kan du gøre.
Jeg kan ikke med sikkerhed sige, hvad det er som gør, at du oplever lavt selvværd eller lav selvtillid. Og det vil derfor ikke være muligt for mig, at kunne fortælle hvad du helt præcis skal gøre. Men det er muligt, at arbejde med sin selvtillid og sit selvværd.
En god ide, er at have nogle at snakke med om dine tanker og følelser. Det kunne være en voksen i din nærhed, forældre, pædagoger, familie, andre du kender, eller måske en veninde.
Hvis du ikke kan komme i tanke om nogen du kan betro dig til, så kontakt en af de mange rådgivningstilbud der er. F.eks. Cyberhuschatten, Børns vilkårs rådgivning. Du kan også søge på nettet på f.eks. ordene "unge, rådgivning", så vil der komme mange muligheder frem. Især specielrådgivningssteder, som har fokus på et bestemt emne - f.eks. sex, sorg, spiseforstyrrelse etc. eller lokale rådgivninger i forskellige kommuner.
http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/BorneTelefonen.aspx
Du har også mulighed for at låne bøger på bibliotekket omkring selvtillid og selvværd. Tjek www.bibliotek.dk, søg på Fritekst: selvværd, selvtillid. Marker rubrikkerne nedenunder hvor der står faglitteratur, børn. Eller gå på dit eget biblotek og se om de har noget litteratur om emnet.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at du en dag får det bedre.
Venlig hilsen Lisa.