Mig og min kæreste i:
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Kære Cyberhus I efterårsferien var jeg sammen med min kæreste, og vi.. Havde det "sjovt". Vi glemte beskyttelse, og nu er jeg blevet nervøs. Fordi jeg bl.a har taget på og spiser ret meget her fortiden, altså mere end normal. Og der er nu gået 1 måned. Jeg er nervøs for om jeg er blevet gravid eller noget i den stil. Og jeg tør ikke sige det til mine forældre, fordi de vil reagere voldigt på det. Så jeg har tænkt mig at gå ned til apoteket og få en prøve på det, men er det nu også det rigtige? Og hva hvis jeg nu er gravid, hvad skal jeg så gøre?

Svar:
Hej pige, 13 år,
Det er langt fra sikkert at du er gravid, bare fordi du spiser mere, og tager på. Det sagt, synes jeg ikke der er meget for dig at gøre. Hvis du er i tvivl, køb en test. En graviditet forsvinder ikke, bare fordi man ikke tester, og du kan risikere at det bliver for sent at gøre noget ved det. Dog kan du først tage testen den første dag du burde have haft menstruation, og har du en lang cyklus, eller er den uregelmæssig er det måske ikke endnu.
Så kan du altid vente med at sige noget til dine forældre, til du har et svar. Hvis du er gravid bliver du nødt til at tale med dem om det. Du skal bruge deres underskrift, hvis du vil have en abort, og ellers opdager de det nok på et tidspunkt. Du lyder meget bekymret over dine forældres reaktion, hvis du er gravid. Og det er heller ikke til at sige hvordan forældre reagerer på den slags, nogle reagerer voldsomt, andre fattet, nogle reagerer som man regner med og andre igen overrasker. Hvis du er nervøs, så snak med en veninde eller en venindes mor eller far om at være der, når du skal sige det, så kan du prøve reaktionen af på en "rigtig voksen" først og have noget støtte, når det virkeligt gælder.
Hvad du skal gøre, hvis du er gravid, kan jeg ikke give dig svaret på. Du må føle efter inden i dig selv, og prøve at snakke med nogle der har fået barn, måske endda som teenagere, for at vurdere om det er noget du har lyst til. Ellers kan du få en abort. Får man det tidligt er det bare en pille der får kroppen til at frastøde fostret.
Jeg håber det var svar nok, du er altid velkommen til at skrive igen her, eller logge på chatten.
Med venlig hilsen
-Sune