mig igen, hold op hvor jeg skriver ;)

brevkassespørgsmål

mig igen, hold op hvor jeg skriver ;)

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

jaaa, så har i mig igen! ;) mig der har skrevet tre gange om graviditet og sædcellers levetid. hold op hvor har jeg meget at sige ;) nå, men jeg skrev jo at jeg var bange for at vær egravid, og at jeg har fået ret ømme bryster. jeg vil lige sige at de ømheen først er begyndt her for nogle dage siden. men vi havde "sex" den 20.? hvis jeg var gravid, ville jeg så ikke ha' mærket det før? og jeg har læst på nettet at man også kan få ømme brsyer under ægløsning, hvornår får man det? jeg har jo den der underlig mens. den 30. december. puha hvor er datoer svært at holde styr på, håber i gider hjælpe!:D knuuus spørge jørgen!

Svar:

Hej "Spørge Jørgen"

Det er bare rigtig, rigtig fint at du bliver ved med at skrive. Det skal du ikke undskylde for.

Dog vil jeg lige med det samme sige at vi her i "Sex, lyst og erotik"-brevkassen ikke er læger, så det er altså begrænset hvor meget vi kan hjælpe dig. Men jeg skal gøre mit bedste for at svare på dine spørgsmål.

Du skriver at dine bryster er blevet ømme indenfor de sidste dage (jeg kan se at spørgsmålet er sendt d. 13. januar) og om du ikke ville have mærket det tidligere hvis du var blevet gravid. Det er ikke til at sige. Nogle mærker meget tidligt symptomer og nogle får aldrig symptomer, men opdager at de er gravide fordi deres menstruation udebliver. Desuden er du, som du skrev i dit sidste spørgsmål, ikke helt regelmæssig endnu, så det er meget svært rigtig at sige noget ud fra det du beskriver.

Du spørger også hvornår man får ægløsning. En ægløsning falder ca. 14 dage efter den første dag i den sidste menstruation. Så hvis din sidste menstruation startede d. 30, vil din ægløsning falde ca. d. 14. Dog skal det igen siges at når du ikke er helt regelmæssig er det meget svært at sige præcist.

Jeg vil, som i sidste svar, stærkt opfordre dig til at tage til lægen og få fundet ud af om der er noget at bekymre sig om. Lægen kan hjælpe dig meget bedre i denne konkrete situation end jeg kan.

Med venlig hilsen

- Sune