MEnstruation udebliver!
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg er en pige på 16 år. Som for nylig har fået en kæreste, som jeg virkelig elsker. Jeg var for to uger siden hjemme ved ham, hvor vi hyggede os. Han gav mig finger hvorefter jeg gav ham et handjob. Jeg er ikke klar over om han kom, og om hank an have haft sæd på sine finger hvorefter han har givet mig finger igen. Men det tror jeg ikke. Men det der bekymre mig er at min menstration er en uge forsinket, og måske endnu en uge nu, den kommer I hvert fald ikke. Men op til den weekend hvor jeg skulle have haft den har jeg haft ondt I maven på den made jeg plejer at have, optil menstruationen kommer. Mit spørgsmål er, om jeg har mulighed for at være gravid siden min menstruation ikke er kommet? Eller hvad grunden ellers kan være til at det ikke er kommet, og om det er normalt at det ikke kommer? Jeg er meget fortvivlet, og måske lidt bange, selvom jeg ikke tror det er sandsynligt at jeg er gravid! Jeg har brug for svar. På forhånd tak for jeres tid! Den fortvivlede..

Svar:
Hej fortvivlede.
Jeg kan godt forstå du kan føle dig nervøs og bange - så det er godt du skriver. Det er nemlig slet ikke rart at gå med de tanker, som du har for tiden. De kan fylde rigtig meget.
Jeg tror heller ikke det er sandsynligt at du er blevet gravid. Teoretisk er der en lille bitte bitte mulighed for at du kunne være blevet gravid, hvis han har haft sæd på sine fingre, og han har givet dig finger bagefter. Men det er altså temmelig usansynligt - men stadig nok til at du kan blive utrolig nervøs. Det tror jeg der er mange piger, som der oplever.
Når du går og nervøs, hvad enten du tænker meget eller lidt over det. Så kan det ligge ubevidst i dine tanker og det kan faktisk påvirke din krop, sådan at den reagerer ved at din menstruation udebliver. Det er jo det helt modsatte af hvad man ønsker. Men det kan altså være derfor at din menstruation udebliver.
Menstruation kan også udeblive af andre grunde. Måske har du ændret kost, spist meegt mindre end du plejer, tabt dig, dyrket meget motion og måske er din menstruation lidt uregelmæssig og derfor kommer den ikke som den plejer. Uanset er det god ide at tage til lægen og få tjekket om der kan være en anden grund til det, for eksempel en underlivsbetændelse. Du kan også købe en graviditetstest, som du kan bruge fra den første dag, hvor du skulle have haft den menstruation - den kan også give dig svar. Du kan købe graviditetstest på apoteket, Netto, Føtex osv. - og endda også i online butikker.
Du har sikker fået dig et chok og derfor må det være rart at få at vide, hvad der kan grund til at din menstruation udebliver. Det kan din læge hjælpe dig med og hvis du får at vide, at der er absolut intet at bekymre sig om, så har du lært dig selv lidt bedre at kende, selvom det har været lidt ubehageligt med alle de tanker og nevøsiteten, du har haft.
Håber mit svar kan bruges. Held og lykke derude.
Mange hilsner fra Bibi