Menstruation efter p-pille stop
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej Brevkassen. Jeg har et spørgsmål. Jeg har nu valgt at jeg rigtig gerne vil have et barn. Jeg har været på p-piller i 10 måneder og stoppede med dem i sidste måned. Jeg har altid haft regelmæssig menstruation inden jeg startede på p-piller. Da jeg valgte at stoppe med p-pillerne havde jeg taget 2 piller af den første uge i pakken. Jeg havde inden da fået min menstrustion som var styret af p-pillerne. Jeg fik så menstrustion igen 4 dage efter jeg stoppede pillerne. Og jeg tænkte så at jeg nok skulle tælle min cyklus derfra - for at se om jeg får regelmæssig mens. Jeg har så fået min menstruation idag, præcis 29 dage efter min 1. "kunstige" menstruation og kun 21 dage efter min anden menstruation. Mit spørgsmål går så på hvilken menstrustion jeg skal gå efter med hensigt til at finde mit ægløsningstidspubnkt? Tak for en god brevkasse :) Hilsen Mig

Svar:
Hej med dig.
Når du lige er stoppet med p-piller, så kan der godt gå et lille stykke tid, før din menstruationer bliver regelmæssige, selvom de var regelmæssige, inden du startede på p-piller. Din krop og din cyklus skal lige finde sin rytme igen – det kan tage lidt tid. For nogen regulerer det sig med det samme, andre kan opleve det tager nogle måneder.
Jeg synes, du skal give det et par måneder, så du får en fornemmelse af hvor lang din cyklus er, så er det nemmere at beregne ægløsningstidspunktet – som typisk vil ligge midt imellem dine menstruationer. Nogle kvinder kan mærke de har ægløsning, da det kan føles som om man har lidt kramper i maven – nogle kvinder vælger at måle temperatur, sådan at de kan ramme deres ægløsningstidspunkt, når de virkelig ønsker at blive gravide. Det kan kræve lidt planlægning, da det er vigtigt at kæresten eller manden også skal være klar på det.
Det er en rigtig god ide, hvis du tager forbi din læge og får en snak med ham eller hende. Så kan i blive klogere på din ægløsning og din menstruationscyklus. Din læge kan informere dig om det hele og det kan for mange være rart at lægen er inde over, da det jo er en stor beslutning.
Held og lykke med det hele.
Mange hilsner Bibi