Menstration, gravid?!

brevkassespørgsmål

Menstration, gravid?!

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Cyberhus! Idag (02/01) havde mig og mine kæreste sex. Vi brugte IKKE beskyttelse, jeg er i slutningen af min menstration. Men spørgsmålet er kan jeg være gravid når jeg har menses?

Svar:

Hej Pige 14 år.

Ja du kan godt blive gravid, når du har menstruation. Sædcellerne kan leve indeni dig i op til ca. 5 dage. Chancen for at blive gravid er mindre, når du har menstruation, i forhold til når du ikke har.

Hvis du gerne vil vide om du er blevet gravid, så kan du købe en graviditetstest på apoteket eller i de fleste supermarkeder. Sådan en test er ikke 100% sikker, så hvis du vil vide dig helt sikker, så synes jeg du skal kontakte din læge, så kan han/hun lave en test.

Jeg synes det er en rigtig god idé, hvis du altid er beskyttet på en eller anden måde, når du har samleje.

Jeg håber du kan bruge mine råd.

Vinterhilsner Mie