menses sbørggsmål

brevkassespørgsmål

menses sbørggsmål

brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år

jeg er en pige på 11 der fik menses i oktober 2009. nu hved mange fra min årgang jeg har det og de sbørg hele tiden "er du glad nu hvor du har menses, du kan jo blive gravid hvis du går i seng med en dreng" og efter de har spurt om det vil jeg faktisk gerne blive gravid. men hvis jeg bliver gravid som 12-13 årig kan barnet og jeg så overleve? venlig hilsen menses pigen :-)

Svar:

Kære menses pigen

Mange tak for dit spørgsmål..

Barnets muligheder for at overleve når du er så ung, skulle ikke være anderledes end normalt.

Jeg synes du skal vente med at få børn til du bliver voksen, jeg vil istedet forslå dig at du tager en snak med din mor om beskyttelse, graviditet og børn, fordi det er alt for tidligt at få børn nu og din krop er heller ikke fysisk eller psykisk klar til at få børn.

Det at blive gravid og mor er en meget stor beslutning og et kæmpe stort ansvar, derfor er det noget man overvejer nøje og tænker igennem over lang tid. Selvom du lige har fået din menstruation er du stadigvæk ikke færdigudviklet.

Et barn kræver din fulde opmærksomhed, og det er ikke bare ½ time om dagen, men istedet 24 timer i døgnet.

Mange Hilsner

Sascha