Manglende sexlyst
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej :-) Min dejlige kæreste og jeg har været sammen i snart 2 år, og som man så ofte hører, dyrkede vi en masse sex i starten af vores forhold, men det sidste halve år og måske mere, har jeg stort set ikke haft lyst til sex - måske lægger jeg op til sex en gang i måneden, fordi jeg får lyst. Jeg ved godt, at man skal ofre sig, men jeg føler, at jeg ofrer mig hver gang vi har sex (cirka en gang i ugen), fordi jeg i bund og grund ikke gider/orker/har lysten. Selvom vi bruger lang tid på forspil får jeg heller ikke lyst, og selv når vi er i gang, ønsker jeg egentlig ofte at det ikke varer længere end 5 minutter. Jeg går med konstant dårlig samvittighed overfor min kæreste, fordi jeg aldrig har lyst og ofte afviser ham, og nogle gange kan jeg føle mig helt "misbrugt" når jeg har sex med ham, fordi jeg ikke har lyst, og føler får bare lyst til at græde og løbe ud af soveværelset. Jeg tror noget af min manglende lyst bunder i, at jeg føler mig utilstrækkelig i sengen. Føler altid det er ham der skal gøre arbejdet, og når jeg endelig gør det, får jeg ikke lov så længe - og når jeg gør, synes jeg ofte det er lidt akavet, fordi jeg ikke føler mig god nok. Men tidligere havde jeg jo lyst til sex, og der kunne jeg endnu mindre? Jeg er aldrig blevet misbrugt eller haft dårlige oplevelser med sex. Jeg ved ikke hvad der er galt med mig, og jeg ved ikke hvordan jeg skal løse det? Håber I kan hjælpe.

Svar:
Kære 19 årrige kvinde.
Jeg vil gerne rose dig for at du ser sammenhænge i dit problem og det er skønt at læse dine meget reflekterede beskrivelser af dit problem.
Allerførst så synes jeg ikke det lyder som om der er noget galt med dig. Du fortæller også at du har en dejlig kæreste, det er et godt sted at du åbner dig og begynder at fortælle om dine behov og ønsker. Så hvis vi holder fast i det imens du læser svaret, kan det´ måske hjælpe dig til at se på problemet gennem briller med nogle muligheder istedet for kun problemer.
Det er sandt (som du selv skriver) at man hører at mange par dyrker en masse sex i starten af forholdet. Forelskelsen overskygger alt det første til halvandet år. Så bliver det hverdag og så skal mange par "arbejde" for at få deres sex-liv og forhold til at fungere. Når du samtidig har en følelse af at din manglende lyst bunder i, at du føler dig utilstrækkelig i sengen, gør det slet ikke tingene lettere for dig. Det er faktisk lidt skræmmende, hvor meget den manglende lyst kan hænge sammen med utilstrækkelighedsfølelsen- synes du ikke! Heldigvis kan du gøre noget!
Her vil jeg opfordre dig til, at prøve at arbejde med (at tænke gode tanker om dig selv), at du er god ved dig selv. Dvs. at du gør ting du er glad for at gøre og som giver dig en følelse af at du er god nok, præcis som du er. (skriv evt. 3 ting som gør dig glad og/eller som fortæller dig at du er god nok som du er. Det i sig selv kan nogen gange virke provokerende, men det vil være en del af din udvikling og samtidig en process som tager tid og tålmodighed at arbejde med. Desuden kunne det måske være en ide´ at du tager en "seriøs snak" med din kæreste.
Prøv at tale med ham om det du har brug for/ dine ønsker (mærk efter hvad du har brug for/ønske), fortæl ham, at du også gerne "vil gør arbejdet" og at du gerne vil have at han er tålmodig og giver dig tid til at øve dig (så du får erfaring og finder ud af at du faktisk er god til dyrke sex på den måde du har lyst til at dyrke sex på og ad den vej får din sex-lyst igen), at han gerne må rose dig når du gør det dejligt for ham. Husk på at øvelse gør en mester. Måske kunne det være en ide´at du aftaler med din kæreste, at det er din tur til at tilfredsstille ham. Tænk igennem hvordan du godt kunne tænke dig at tage ham, forestil dig hvad du siger, hvordan du tænder ham og dig selv, hvilke stillinger, hvor der foregår osv. Sig til ham at du gerne vil have tid til at gøre det du har lyst til. Han må vente med at tage over- lade dig tage teten selvom det måske føles akavet! Hvis det føles godt for dig, og han ser du nyder det, er det garanteret også godt for ham. Bare vent og se.
Hvis du har mod på det kunne du tale med ham om dine hvordan du har det og at du gerne vil have din lyst igen. Fortæl ham at du arbejder med det, så er han måske også ivrig for at du "gør arbejdet" og I giver hinanden den plads I har brug for, for at I begge kan nyde den sex I har.
Jeg tror ikke på at det i længden er godt, at du tænker at du ofre dig fordi du ikke gider/ orker/har lyst, for at din kæreste kan få sex. Husk på I er to der har sex, så I er også to om at I begge har god sex. Det kan I hjælpe hinanden med, ved at fortælle hvad I godt kan lide, hvad I gerne vil have mere af. Ved at fortælle hvad I gerne vil og også give hinanden plads til at sige fra, så I respekterer hinandens grænser.
Jeg håber at du ved at læse mit svar, får hjælp til at se der er muligheder, og at du kan arbejde med at du er god nok og kommer til at føle dig tilstrækkelig igen i jeres forhold. Held og lykke.
Du er altid velkommen til at skrive igen!
De bedste hilsner Mette.