Manglende sexlyst..
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus. Jeg har lige fået en rigtig dejlig kæreste for meget kort tid siden... Det hele går rigtig, rigtig hurtigt, fordi vi er meget forelskede i hinanden, og det er virkelig dejligt. Det er næsten uhyggeligt så godt vi passer sammen, og jeg har aldrig følt mig så glad og tryg ved nogen fyr før. Kort sagt, det kunne ikke være bedre, og jeg er meget glad for ham... Men jeg har ikke særlig meget lyst til sex med ham, hvilket jeg synes er ret underligt. Jeg er ellers usædvanligt glad for sex, eksperimenterer gerne, er meget åben omkring det og har altid lyst til det... Dog ikke lige med ham? Jeg kan mærke, at jeg stadig tænder på andre, så det er ikke manglende sexlyst generelt. Jeg er bange for, at problemet er, at han ikke er så maskulin igen, og jo ældre jeg bliver, jo mere betyder det noget for mig.. Min sidste kæreste var meget høj, muskuløs og havde fuldskæg, og så kunne han tage rigtig godt fat, hvorimod min nuværende kæreste er lidt mere drenget.. Men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre ved det, min manglende lyst undrer mig så meget! Jeg har også tænkt over, om det er fordi jeg er så tryg ved ham, at sex ikke virker spændende. Jeg har simpelthen ingen anelse om hvorfor eller hvad jeg kan gøre ved det...?

Svar:
Hejsa.
Det lyder dejligt, at du har fundet en sød kæreste, du føler dig tryg ved og som gør dig glad. Derfor kan jeg godt forstå, at det er frustererende at have manglende sexlyst. Du spørger om to ting: Hvorfor du har manglende sexlyst og hvad du kan gøre ved det. Jeg vil svare på ét spørgsmål ad gangen for overskuelighedens skyld.
1) Hvorfor mangler du sexlysten?
Det kan der være mange svar på. Du skriver, at I næsten lige er kommet i et forhold, og at det hele går meget stærkt. Dette kan være en af grundene til den manglende sexlyst. Når man kommer i et forhold, hvor alting pludseligt går stærkt, fordi man føler, at det er det bedste forhold man har været i nogensinde, kan det gå så stærkt, at kroppen ikke kan følge med. Man kan blive så "beruset" af forelskelse, at man ikke kan mærke, at det måske lige går stærkt nok. Kroppen reagerer på dette ved den manglende sexlyst.
Selvom du føler, at du kender din kæreste rigtig godt, har I ikke været sammen længe. For at have sexlyst, kræver det, at man kender den anden person rigtig godt. Det tager tid at lære en anden person at kende. Presser din kæreste på for at have sex eller forventer du, at hver gang I rører ved hinanden, så skal det ende i sex? Disse ting kan gøre, at du mangler lysten, fordi du føler dig presset til at have sex, når du tror, at det er hvad din kæreste forventer.
En anden grund til den manglende sexlyst kan være, fordi du ikke længere har tid til dig selv. Det lyder til, at dig og din kæreste er rigtig meget sammen, men har du tid til at være alene og hygge om dig selv? forkælelsestid er vigtigt, for at føle sig godt tilpas, og for at have lyst til sex, skal man føle sig 100 % godt tilpas.
En tredje grund kan være, fordi du simpelthen ikke tænder nok på drengede fyre - men mere på de maskuline, som din ekskæreste var. Hvis du hele tiden tænker over, at han ikke er maskulin nok, når I prøver at have sex, så kan kroppen lukke helt af, og vise sig som manglende sexlyst.
Du skriver ikke om du er på p-piller, men hvis du er dette, så er en af bivirkningerne ved pillerne, at man i perioder kan have manglende sexlyst.
2) Hvad kan du så gøre ved den manglende sexlyst?
Du skriver, at det er usædvanligt, at du ikke har lyst til sex. Nogle gange gør kærlighed blind - og her skal man lytte til sin krop. Selvom du i øjeblikket føler dig så forelsket som aldrig før, så er det altid en god ide at tage det roligt. Det kan være svært, når man har lyst til at være sammen hele tiden i begyndelsen af et forhold. Det kan derfor være en god ide, at tage en snak med din kæreste om jeres forventninger til sex. En ide ville være, at I stille og roligt lærer hinandens kroppe at kende. I skal først nu til at udfordre og elske hinandens kroppe. I skal finde ud af, hvad I hver især kan lide. I stedet for at springe ud i sex med det samme, så rør ved hinanden, kys hinanden, fortæl søde ting til hinanden, når I er sammen. Oplev nogle ting sammen - tag på gåture, busture, picnic, café eller på et museum. På den måde kommer I lidt væk, fra det I kender og oplever hinanden på en ny måde. Så prøv at sætte tempoet ned og se om du ikke på et tidspunkt, får lysten tilbage. Det kan være en god ide at fortælle hinanden om, hvad I tænder på og om I har nogle fantasier.
Et langt forspil kan mange godt lide og gør én rigtig klar til sex. Prøv at gøre en masse ud af forspillet og nyd hinanden.
Prøv også at give dig selv forkælelsestid. Lav noget sjov med dine veninder, familie eller alene. Gør det, du gjorde, før du fik en kæreste. På den måde får du kroppen løsnet op, og du får tid til at slappe af og tænke over jeres forhold. Du bør overveje, hvad det var din ekskæreste gjorde, som du godt kunne lide. Du skriver, at han kunne tage godt fat. Fortæl din nye kæreste om de ting, du godt kan lide. Hvis du kan lide en fyr, der tager godt fat, så fortæl ham det. Selvom han måske ikke ser lige så maskulin ud, så kan han helt sikkert godt tage fat, hvis han ved, det er det, du tænder på.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, og at du snart finder den manglende sexlyst igen, så din kæreste og dig kan nyde hinanden fuldt ud.
Venlig hilsen Mette