Manglende lyst og følelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Jeg har en kæreste som jeg elsker rigtig højt, vi har bare et problem, jeg kan ikke mærke noget som helst når vi har sex og jeg har heller ikke lysten til det når jeg Ved at jeg alligevel ikke kan mærke noget. Jeg havde også en kæreste før ham og der kunne jeg heller ikke mærke noget. Jeg har prøvet bækkenbund øvelser og vi har prøvet forskellige stillinger men Intet virker. Vi har prøvet at finde min klit, men det er besværligt syntes vi, fordi at den er meget svær og finde og når han så rører den, er den så øm at det gør ondt. Hvad skal vi dog gøre? Det er hårdt for os begge at vi stort set ikke har noget sexliv.

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå at du er meget frustreret over at du og din kæreste ikke rigtig kan få sex til at fungere som I gerne vil. For de fleste er det bare en rigtig stor og vigtig del af et parforhold. Jeg vil rigtig gerne prøve at give dig/jer nogle råd til hvad I måske kan gøre for at det kan blive bedre.
Måske skal du og din kæreste overveje at flytte fokus lidt når I er sammen seksuelt. Det jeg mener med det er at I kan overveje at fjerne fokus lidt fra at det "skal lykkes" fordi jeg tænker at det måske kan være med til at lægge et så stort pres på dig at det faktisk bliver endnu sværere at få det til at lykkes. I kunne måske overveje at aftale at I ikke skal have sex det næste stykke tid, men i stedet fokusere på at kysse, nusse og nyde hinanden uden at det skal handle om at I skal opnå noget bestemt. Jeg ved godt at det ikke ændrer situationen i sig selv, men jeg tænker at det kan være med til at fjerne lidt af det pres jeg kan forestille mig du oplever.
Du nævner at du har haft det lige så svært med en tidligere kæreste men du nævner ikke noget om du godt kan mærke noget når du onanerer (hvis du onanerer) Når jeg spørger er det fordi du nævner at I har svært ved at finde din klitoris, og det forstår jeg som om at både du og din kæreste har svært ved at finde den. Klitoris er helt enorm følsom og som du beskriver det gør det nærmest ondt hvis det lykkes din kæreste eller dig at finde den og røre ved den.
Jeg tænker derfor at du måske kunne have rigtig meget gavn af at lære din krop meget bedre at kende ved at onanere. Jeg tænker at det kan hjælpe dig rigtig meget når du er sammen med din kæreste hvis du først selv er klogere på din krop og hvor det føles rart og dejligt at blive rørt.
Hvis du øver dig gennem onani, kan det være at du på et tidspunkt føler det er lettere at finde klitoris og ikke lige så vigtigt at du måske kan finde ud af at røre din klitoris på en måde der føles godt. Men det kan selvfølgelig også være at du finder ud af at det er noget helt andet der fungerer for dig.
Jeg tror det er rigtig vigtigt at du er tålmodig og prøver at acceptere at det at lære sin egen lyst at kende godt kan være en lang proces og det kan godt tage lang tid. Så selv om det ikke lykkes dig at opnå en bestemt følelse de første mange gange, så tror jeg det er vigtigt at du bliver ved med at prøve.
På samme måde som jeg foreslår at du og din kæreste fjerner fokus fra at det skal lykkes når I er sammen, tror jeg også det er vigtigt at du prøver ikke kun at fokusere på at finde klitoris hvis du selv onanerer.
Giv dig god tid og prøv at være nysgerrig, og mærke hele din krop. Mave, lår, bryster...der er ingen tvivl om at det kan lykkes at stimulere kroppen og skrue op for lysten ved at røre mange andre steder end lige klitoris, så prøv at gå stille og roligt frem.
Jeg håber du vil give det en chance og ikke give op endnu, for jeg er sikker på at du også kan få et godt sexliv hvor du får noget ud af det og derfor også får lysten til sex igen.
Mange hilsner
Niels-Christian