mandegravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
kan mænd blive gravide? der er jo en mand der engang er blevet gravid med to tvillinger som døde i hans mave. hvordan kan det gå til at en MAND bliver gravid?

Svar:
Hej dreng, 13 år
Jeg kan godt forstå du undrer dig over den sag, men det helt korte svar er at nej, mænd kan ikke blive gravide.
Den sag der har været oppe i medierne handler om en kvinde som har fået en kønsskifteoperation, så hun blev en mand. Når man laver sådan en operation fjerner man ikke altid de indre kønsorganer, altså livmoderen og æggestokkene, som man skal bruge for at blive gravid og ny-mand har siden valgt at ville føde et barn alligevel.
Det er dog en helt enestående sag og så vidt jeg ved findes der ikke flere af dem. Mænd som er født som mænd kan altså ikke blive gravide, da man skal bruge æggestokke og livmoder til det - og det er noget kun kvinder har.
Jeg håber det giver lidt mere mening for dig nu. Har du flere spørgsmål må du endelig skrive igen.
Bedste hilsener,
Henriette.