Man kan være gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej , jeg ved ikke om dette er det rette sted, men nu prøver jeg. Jeg har haft ubeskyttet sex med min kæreste, hvor han kom op i mig - det er sket flere gange. I et stykke tid har jeg dagligt haft kvalme - dog uden opkast. - ondt i maven og underlivet, og spændinger i brysterne, hovedpine og meget voldsomme humør svingninger. For en uge siden fik jeg menstruation, men det var helt anderledes. Kom to dage senere, varede kortere og slet ikke lige så kraftigt som normalt. Imens jeg havde menstrution tog jeg en graviditets test , som viste negativ - nu er spørgsmålet så om jeg kan stole på testen nu hvor jeg tog den imens jeg havde menstruation ? Vh. K

Svar:
Hej K.
Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl, nu hvor du oplever forandringer med din krop og dit humør.
Jeg kan hverken b- eller afkræfte om du er gravid. Det jeg ved, er at der der under graviditet sagtens kan komme menstruation, som tit er forandret i forhold til den almindelige menstruationscyklus. Så graviditet er ikke udelukket fordi du oplever at få menstruation.
I forhold til graviditetstest, så er de ikke altid 100 % sikre, så hvis du stadig har de oplevelser med din krop og dit humør, så er det en god ide, at købe en graviditetstest igen og teste om du skulle være gravid. Det kan være, at det er nødvendigt med flere end en test. Ellers er det en mulighed, at tage til lægen og få tjekket om du eventuelt skulle være gravid eller om det er noget andet der gør, at du har det som du har det.
Jeg tænker, at hvis du og din kæreste ikke ønsker, at ende med en graviditet, så er det en god ide, at undersøge hvilken form for prævention, som ville være bedst for jer. www.præventionsguide.dk er en god hjemmeside om forskellige præventionsmidler - både mod sexsygdomme og graviditet - hvor du/I kan læse lidt mere om de forskellige former for prævention og hvilke muligheder I har.
Held og lykke med det hele.
Hilsen Lisa.